گروه نظامی واگنر از تولد تا طغیان – پرچم سفید

شورش PMC “واگنر”

شورش پی ام سی واگنر ، همچنین شورش پریگوژین  یا راهپیمایی پریگوژین ، تظاهراتی مسلحانه توسط تشکیلات شبه نظامی Wagner PMC در 23 و 24 ژوئن 2023 است که با اظهارات مالک شرکت، یوگنی پریگوژین ، علیه وزارتخانه آغاز شد. دفاع از فدراسیون روسیه، که توسط مقامات روسیه به عنوان تلاش برای شورش تلقی شد .

در 23 ژوئن 2023، پریگوژین اعلام کرد که ارتش روسیه یک حمله موشکی به کمپ های عقب Wagner PMC که در تهاجم روسیه به اوکراین شرکت کرده بود، انجام داده است . وزارت دفاع اعلام کرد که هیچ اعتصابی در کار نبوده و اظهارات در مورد آن یک “تحریک اطلاعاتی” است. در عصر همان روز، پریگوژین اعلام کرد که در واقع قصد دارد یک کودتای نظامی انجام دهد – آن را “راهپیمایی عدالت” نامید. پس از آن، یک پرونده جنایی علیه وی بر اساس ماده 279 قانون جزایی فدراسیون روسیه (“شورش مسلحانه”) آغاز شد.

در صبح مزدوران پی ام سی واگنر تأسیسات نظامی و مرکز روستوف-آن-دون را تحت کنترل گرفتند و جلوی نیروهای امنیتی را گرفتند. برخی از تشکیلات از منطقه روستوف در امتداد بزرگراه فدرال M-4 “Don” به سمت مسکو حرکت کردند . در طول روز، سازندهای واگنر از مناطق Voronezh ، Lipetsk و Tula با حداقل مقاومت عبور کردند. در چندین منطقه، از جمله مسکو، رژیم عملیات ضد تروریستی اعلام شد .

در غروب 24 ژوئن، با میانجیگری رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو ، یوگنی پریگوژین با دولت فدرال روسیه برای توقف شورش، توقف پیشروی واحدهای PMC واگنر در 200 کیلومتری مسکو و بازگرداندن آنها به مکان های معمول خود موافقت کرد. استقرار. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور پوتین ، گفت که پرونده جنایی علیه پریگوژین منتفی خواهد شد و خود او می تواند به بلاروس برود.

محتوا

  • 1پیش نیازها
  • 2سیر وقایع
    • 2.123 ژوئن
    • 2.224 ژوئن
    • 2.3بر اساس منطقه
      • 2.3.1منطقه روستوف
      • 2.3.2منطقه ورونژ
      • 2.3.3منطقه لیپتسک
      • 2.3.4منطقه مسکو
      • 2.3.5سایر مناطق
    • 2.4پایان شورش
  • 3نیروهای جانبی
  • 4ضررهای جانبی
  • 5رتبه بندی ها
    • 5.1تصاویر ویدئویی از حمله به اردوگاه های مزدوران
  • 6واکنش در روسیه
  • 7واکنش بین المللی
  • 8همچنین ببینید
  • 9یادداشت
  • 10پیوندها

پیش نیازها

نوشتار اصلی: درگیری پریگوژین با گراسیموف و شویگو

در پس زمینه حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، افزایش شدید نفوذ یوگنی پریگوژین و واگنر پی ام سی وجود داشت . اگر در سال‌های 2017-2018 تعداد این PMC چندین هزار جنگنده تخمین زده می‌شد، تا ژانویه سال 2023، طبق اطلاعات غرب به 50 هزار جنگنده رسیده بود.

به گفته مدوزا ، در آستانه یک جنگ تمام عیار با اوکراین، پریگوژین روابط پرتنشی با رهبری روسیه ایجاد کرد: پریگوژین هم با وزارت دفاع روسیه و هم با اداره ریاست جمهوری روسیه در تضاد بود . او شویگو را به دلیل “روش های منسوخ” در جریان عملیات نظامی در سوریه مورد انتقاد قرار داد ، شویگو نیز به نوبه خود از تهیه غذا برای ارتش روسیه توسط شرکت های پریگوژین خوشش نمی آمد.

رشد نفوذ PMC “واگنر” به دلیل شکست برنامه های اولیه رهبری روسیه برای شکست سریع اوکراین بود. در ماه های اول تهاجم، ارتش روسیه متحمل خسارات قابل توجهی شد ، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، بسیج بالقوه غیرمردمی را به تعویق انداخت. در عوض، مقامات شروع به مشارکت فعال مزدوران در خصومت کردند. پریگوژین منابع قابل توجهی از جمله هوانوردی خود و حق استخدام زندانیان روسی در PMC واگنر را دریافت کرد. این دومی در واقع به ارتش خصوصی یوگنی پریگوژین تبدیل شد که خارج از قوانین روسیه و خارج از سلسله مراتب نظامی فدراسیون روسیه فعالیت می کرد. وزارت دفاع فدراسیون روسیه و ستاد کل روسیه از این وضعیت ناراضی بودند و شروع به تلاش برای محدود کردن نفوذ فزاینده پریگوژین کردند. پریگوژین شروع به انتقاد علنی از وزارت دفاع فدراسیون روسیه با عبارات تند کرد.

کارشناسان موقوفه کارنگی معتقدند که دلیل مستقیم این شورش دستور سرگئی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه در مورد انعقاد اجباری قرارداد توسط گردان های داوطلب و سایر تشکیلات از جمله PMC Wagner با وزارت دفاع بود. تحت حمایت ولادیمیر پوتین در 13 ژوئن 2023. تمام تشکل های شبه نظامی خارج از نیروهای مسلح روسیه باید قبل از اول ژوئیه با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا می کردند. این امر پریگوژین را با از دست دادن دارایی اصلی خود و انحلال ارتش او در نیروهای مسلح روسیه تهدید کرد.

در بعدازظهر 23 ژوئن، یوگنی پریگوژین مصاحبه ای طولانی با اتهامات تند علیه رهبری وزارت دفاع روسیه منتشر کرد که در آن اظهار داشت که قبل از شروع تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، وزارت دفاع عمدا فریب داده است . افکار عمومی روسیه و ولادیمیر پوتین در مورد حمله آتی نیروهای مسلح اوکراین با حمایت ناتو در سال 2022 و افزایش تهاجم نظامی اوکراین. پریگوژین به رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی پیشنهاد دادبرای مذاکره آماده بود، اما رهبری روسیه به دلیل “مواضع حداکثری” آنها را رد کرد. او همچنین الیگارشی‌ها و رهبری نظامی روسیه را متهم کرد که برای به دست آوردن دارایی از سرزمین‌های اشغالی اوکراین، درجات بالاتر نظامی، جوایز نظامی و «تبلیغ خود» لشکرکشی به راه انداخته‌اند .

سیر وقایع

نمادهایی که روی تجهیزات PMC “Wagner” دیده می شود

23 ژوئن

کانال‌های تلگرامی مرتبط با Wagner PMC ویدئویی را منتشر کردند که ادعا می‌شود توسط یوگنی پریگوژین در محل حمله موشکی به یک اردوگاه مزدوران [19] ساخته شده است ( مدوزا در 24 ژوئن مقاله‌ای افشاگرانه منتشر کرد که ادعا می‌کرد PMC محصول [⇨] است ). در عصر همان روز، یوگنی پریگوژین آغاز درگیری مسلحانه با وزارت دفاع را اعلام کرد. این پیام در کانال تلگرامی سرویس مطبوعاتی وی منتشر شد. پریگوژین از حضار خواست تا به درگیری علیه وزارت دفاع بپیوندند، شویگو را متهم کرد که از توپخانه و هلیکوپتر برای حمله به مواضع PMC استفاده می کند و پس از اینکه گفته می شود “بزدلانه از آنجا فرار کرده است.روستوف روی دون » [20] . وزارت دفاع روسیه اتهامات مربوط به حمله به کمپ های عقب PMC واگنر [21] [22] را رد کرد .

به گفته یوگنی پریگوژین ، در بعدازظهر 23 ژوئن، او بیانیه ای را به کمیته تحقیقاتی علیه سرگئی شویگو و والری گراسیموف به دلیل مسئولیت “نسل کشی مردم روسیه” نوشت [23 ] . در شامگاه 23 ژوئن 2023، یوگنی پریگوژین وزارت دفاع روسیه را به کشتن مزدوران پی ام سی واگنر متهم کرد ، وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو را “موجود” خواند و گفت: ما 25000 نفر هستیم و می رویم. تا بفهمیم چرا هرج و مرج در کشور رخ می دهد» [7] ، این رویداد را با تعبیر «راهپیمایی عدالت» توصیف می کند. به گفته یوگنی پریگوژین، ضربه به جنگنده های او از پشت وارد شده است. در پاسخ به این، یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین بر اساس ماده 279 قانون کیفری فدراسیون روسیه (“شورش مسلحانه”) آغاز شد.

دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد که “کرملین از وضعیت اطراف پریگوژین آگاه است” و “تمام اقدامات لازم در حال انجام است”. کانال تلویزیونی Rossiya 24 پخش را قطع کرد تا نظر وزارت دفاع را بخواند که گفته های پریگوژین، بنیانگذار PMC واگنر، “با واقعیت مطابقت ندارد.

تدابیر امنیتی در مسکو تشدید شده است. در زنگ هشدار، واحدهای OMON و SOBR مطرح شدند . در شب، تجهیزات نظامی و تیراندازهای دستی در مسکو و روستوف دیده شدند [28] . برخی از خیابان ها در مرکز روستوف-آن-دون مسدود شد [29] . وب سایت 161.ru به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که ارتش شروع به مسدود کردن ورودی های شهر در امتداد بزرگراه های فدرال کرد. به ویژه ورودی های شمالی و غربی مسدود شده بود [30] .

24 ژوئن

در ابتدای شب، درخواست های ژنرال سرگئی سوروویکین و ولادیمیر آلکسیف در کانال تلگرام “voenkor” آندری رودنکو منتشر شد . سوروویکین از آنها خواست که “توقف” کنند و در شورش شرکت نکنند. آلکسیف اعلام کرد که اقدامات مزدوران کودتا است و آنها را “خنجری به پشت کشور و رئیس جمهور” خواند.

در ساعت 01:30 به وقت مسکو، کانال یک یک برنامه خبری اضطراری به مدت چند دقیقه پخش کرد. ارائه دهنده اکاترینا آندریوا گزارش های رسمی وزارت دفاع و FSB را خواند که در آن دستورات پریگوژین “جنایتکارانه و خیانتکارانه” خوانده می شد. در پاسخ، پریگوژین، شویگو را که به نظر او سربازان آموزش ندیده، از جمله سربازان وظیفه را به جنگ می فرستاد، به “قتل کودکان” متهم کرد. در همان زمان، پریگوژین اظهار داشت که اگر کسی سر راه او قرار بگیرد، “ما همه را نابود خواهیم کرد”.

در شب، گروه های آنها، مطالب مربوط به پریگوژین و منابع گروه رسانه ای پاتریوت او در شبکه های اجتماعی روسیه مسدود شد . همچنین رسانه های هلدینگ برای کاربران برخی از ارائه دهندگان غیرقابل دسترسی شد و بازارها شروع به پنهان کردن کالاهایی با نمادهای گروه واگنر کردند [34] . ارائه دهندگان روسی شروع به مسدود کردن Google News کردند ، به ” داستان های مهم ” اشاره کردند. تنها 25 درصد از کاربران به این منبع دسترسی داشتند. همانطور که میخائیل کلیماریوف کارشناس فناوری اطلاعات نوشت ، مسدودسازی برای مناطق تأیید شد: مسکو، منطقه مسکو و منطقه روستوف .

در شهرها، بنرهایی که خواستار مزدور شدن Wagner PMC بودند شروع به برداشتن کردند.

در ساعت 9 صبح، وزارت دفاع روسیه فراخوانی به مزدوران PMC “واگنر” با فراخوانی برای تجلی “تدبیر” منتشر کرد. درخواست تجدید نظر بیان کرد که مبارزان فریب خورده و به شورش مسلحانه پرداختند، بسیاری قبلاً “به اشتباه خود پی برده بودند” [37] .

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال سخنرانی در مورد شورشیان

حدود ساعت 10 صبح، ولادیمیر پوتین طی سخنرانی در شبکه های تلویزیونی دولتی، شورش را “خیانت” و “خیانت” و همچنین “خنجر از پشت” خواند و وضعیت را با سال 1917 مقایسه کرد و قول داد که هر کسی که دست به کار شد . در مسیر طغیان «به عذاب حتمی دچار خواهد شد». پوتین مزدوران پی ام سی واگنر را به «قهرمانانی» که در جبهه می جنگند و به شورشیان تقسیم کرد: «کسانی که شورش را سازماندهی کردند به نام و شکوه آنها خیانت شد». پوتین هرگز نام یوگنی پریگوژین را ذکر نکرده است. رؤسای مناطق و نمایندگان دومای دولتی، پس از درخواست ولادیمیر پوتین، شروع به انتشار همین نوع پست ها در شبکه های اجتماعی خود در حمایت از وی کردند. اوگنی پریگوژین در مورد درخواست ولادیمیر پوتین اظهار داشت: “رئیس جمهور در مورد خیانت به میهن عمیقاً در اشتباه بود … و هیچ کس قرار نیست به درخواست رئیس جمهور، FSB یا هر کس دیگری خود را تسلیم کند”.

بر اساس منطقه

مردی با پرچم PMC “واگنر” در مقابل ماشین های پلیس در خیابان بودیونوفسکی در روستوف

منطقه روستوف

طبق اطلاعات نظامی بریتانیا ، جنگنده‌های واگنر پی‌ام‌سی حداقل در دو نقطه از مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین از مرز عبور کردند. در شب 24 ژوئن، یوگنی پریگوژین اعلام کرد که واحدهایش وارد روستوف-آن-دون می شوند . او ادعا کرد که سربازان وظیفه نیروهای مسلح RF که قرار بود در پیشروی نیروهای PMC واگنر دخالت کنند، “کنار رفتند”.

اطلاعات بریتانیا در نشریه روزانه خود خاطرنشان کرد که واگنری ها «تقریباً مطمئنا» تأسیسات امنیتی کلیدی را در روستوف-آن-دون، از جمله مقر منطقه نظامی جنوبی نیروهای مسلح RF ، که عملیات نظامی روسیه در اوکراین را هدایت می کند، اشغال کرده اند. یوگنی پریگوژین در مقر منطقه نظامی جنوبی با یونس بیک یوکوروف معاون وزیر دفاع و معاون اول رئیس اداره اصلی (اطلاعات) ستاد کل ولادیمیر آلکسیف دیدار کرد . در گفتگو، پریگوژین اظهار داشت که تا زمانی که رئیس ستاد کل ارتش والری گراسیموف و وزیر دفاع سرگئی شویگو را “به دست آورد”، جنگنده های او “شهر روستوف را مسدود خواهند کرد” و “به مسکو خواهند رفت”. به طور جداگانه، پریگوژین کنترل بر تأسیسات نظامی در روستوف را اعلام کرد و اینکه اقدامات PMC واگنر مانع از ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین نمی شود.

مقامات منطقه روستوف در ساعت 4 صبح از ساکنان خواستند که خانه های خود را ترک نکنند، با این حال، مرکز شهر شلوغ است. مغازه ها در روستوف-آن-دون ساعات کاری خود را کاهش داده اند، کمبود محصولات غذایی وجود دارد. در پمپ بنزین‌ها صف‌هایی تشکیل شد و در ایستگاه راه‌آهن حومه صف‌هایی از کسانی که مایل به خروج بودند تشکیل شد. ایستگاه اصلی اتوبوس شهری به کار خود ادامه داد، اما گزارش شد که تمام خدمات اتوبوس برای 24 ژوئن لغو شد و فروش بلیط متوقف شد.

به گزارش نوایا گازتا اروپا ، مزدوران PMC افسران SOBR و OMON را در پایگاه های خود مسدود کردند، افسران گارد ملی در خودروهای خود برای انتقال جنگنده ها مسدود شدند. PMC در حال ایجاد یک محیط دفاعی در مرکز شهر در نزدیکی ساختمان‌های کلیدی است. صبح ، رمضان قدیروف گفت که جنگنده‌های وزارت دفاع و گارد ملی جمهوری چچن به «منطقه تنش» رفته‌اند. بعدازظهر، کاروانی از ” کادیرووی ها ” که شامل خودروهای زرهی، ماشین ها و کامیون های نظامی بود، در نزدیکی روستای ماتویف کورگان واقع در 50 کیلومتری تاگانروگ مورد توجه قرار گرفت [51]. پیش از این، مزدوران PMC “واگنر” ورودی روستوف-آن-دون را از تاگانروگ مسدود کردند. حدود ساعت 4 بعد از ظهر، ستون های اخمت به سمت روستوف حرکت کردند [53] .

منطقه ورونژ

پس از عبور از مرز بین منطقه لوگانسک و منطقه روستوف در شب 24 ژوئن، یکی از گروه های پی ام سی واگنر به همراه پریگوژین به روستوف-آن-دون رفتند، سایر واحدهای PMC از طریق منطقه ورونژ به سمت شمال حرکت کردند. مسکو [ 54 ] . در صبح گزارش هایی در مورد حرکت تجهیزات نظامی با منشاء ناشناخته در امتداد بزرگراه فدرال M-4 “Don” در جهت Voronezh وجود داشت [55] . فرماندار منطقه ورونژ، الکساندر گوسف، ابتدا اطلاعات مربوط به ترویج تجهیزات نظامی توسط Wagner PMC را “نادرست” خواند و تهدید کرد که به دلیل انتشار آن مسئولیت کیفری دارد [56]. بعداً فرماندار از لغو کلیه رویدادهای جمعی آتی در منطقه و مسدود شدن بزرگراه M4 Don در قسمت کیلومتر 464 تا 777 خبر داد [57] . بامداد کمیته ملی ضد تروریسم (NAC) از ایجاد رژیم عملیات ضد تروریستی در منطقه خبر داد [58] .

حوالی ظهر، فرماندار نوشت که «اقدامات عملیاتی و رزمی» در منطقه در حال انجام است . یک کامیون توسط هوانوردی منهدم شد (معلوم نیست که آیا آن متعلق به PMC است). یک هلیکوپتر با آتش متقابل سرنگون شد، در حومه Voronezh، روستای Babyakovo سقوط کرد [54] . در 120 کیلومتری ورونژ، در دهکده کارگری تالووایا ، واگنری ها یک هلیکوپتر کا-52 را سرنگون کردند [54] . همچنین نبردهایی در منطقه روستاهای روگاچوکا و مامون علیا رخ داد [56] [59] .

حوالی ساعت 12:20 بعد از ظهر یک انبار نفت در ورونژ پس از تلاش مزدوران برای سرنگونی یک هلیکوپتر کا-52 از سامانه پدافند هوایی استرلا-10 ، آتش گرفت [60] [47] . انحراف موشک از هلیکوپتر ممکن است در نتیجه عملیات مجتمع جنگ الکترونیک هوایی L-370 Vitebsk رخ دهد [61] . ارتش همچنین یک پل جاده ای را بر روی بزرگراه دان در 2 کیلومتری شهر بوگوچار منفجر کرد که به عنوان نقطه اتصال بین بزرگراه و جاده های منطقه ای عمل می کرد. این احتمال وجود دارد که در این مورد از بمب هوایی FAB-500 استفاده شده باشد . در نتیجه یک خودروی شخصی عبوری آسیب دید، یک زوج متاهل و یک کودک مجروح شدند. در بعد از ظهر در ورونژ، یک گلوله در محوطه یک مجتمع مسکونی سقوط کرد و به 11 خودرو آسیب رساند [63] .

منطقه لیپتسک

در صبح روز 24 ژوئن، مقامات منطقه لیپتسک تصمیم گرفتند همه رویدادهای جمعی در منطقه را لغو کنند [64] . اندکی بعد، مقامات از «تامین نظم و نظم و امنیت» خواستند تا «مگر در موارد ضروری» از خانه خارج نشوند و «از هر گونه سفر با وسایل نقلیه شخصی یا عمومی خودداری کنند». ستونی از پی ام سی های واگنر که در امتداد بزرگراه M4 به سمت مسکو حرکت می کردند در منطقه لیپتسک حوالی ظهر [65] [66] مشاهده شد . حدود ساعت 15:00 به وقت مسکو، مشخص شد که یک ستون یا ستون ها، که طبق منابع مختلف، می تواند از 150 تا 400 وسیله نقلیه را در خود جای دهد، از Yelets عبور کرده است [52] . به گزارش نشریه نیماژ، مزدوران سعی کردند از طریق جاده های محلی و منطقه ای شهر را دور بزنند [67]. در منطقه لیپتسک، مقامات پل عبوری از دان را با BelAZ مسدود کردند و عمداً برخی از جاده ها را با بیل مکانیکی ویران کردند [68] .

منطقه مسکو

در صبح روز 24 ژوئن، شهردار مسکو سوبیانین و فرماندار منطقه مسکو وروبیوف اعلام کردند که اقدامات ضد تروریستی در شهر و منطقه در حال انجام است [69] [70] . بعداً، NAC اعلام کرد که یک رژیم عملیات ضد تروریستی در مسکو، منطقه مسکو و منطقه ورونژ معرفی شده است [58] .

در منطقه مسکو، ترافیک روی پل‌های روی رودخانه اوکا محدود شد : در کیلومتر 118 بزرگراه M-4 Don . در کیلومتر 115 بزرگراه M-5 “اورال” ، در کیلومتر 103 از بزرگراه M-2 “کریمه” [71] .

طبق گفته سیستما، پروژه تحقیقاتی Present Time و Radio Liberty ، حداقل سه فروند هواپیمای تیم پرواز ویژه Rossiya از مسکو به سمت سنت پترزبورگ برخاستند [72] :

  • Il-96 ریاست جمهوری با شماره دم RA-96022 در منطقه Tver شروع به فرود کرد و پس از آن فرستنده را خاموش کرد و از رادار ناپدید شد. این ممکن است نشان دهد که هواپیما به سمت فرودگاه نظامی Khotilovo-2 که در نزدیکی اقامتگاه والدای قرار دارد، می رود . به گزارش حکایت های مهم ، ایل 96 ریاست جمهوری با شماره دم RA-96022 مجهز به تجهیزات فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح است [72] .
  • Tu-214 شماره دم RA-64520 به سمت سنت پترزبورگ [72] ;
  • ایرباس A319 شماره دم RA-73025 در ساعت 15:01 در فرودگاه پولکوو فرود آمد . پیش از این، این تابلو توسط سرگئی لاوروف ، رئیس وزارت خارجه روسیه استفاده می شد [72] .

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه دیمیتری پسکوف در تفسیری به آژانس تاس گفت که پوتین “در کرملین کار می کند” [72] .

علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد خروج هواپیما از مسکو با نخست وزیر روسیه میخائیل میشوستین و معاون نخست وزیر دنیس مانتوروف ظاهر شد . بعداً، سرویس مطبوعاتی میشوستین گزارش داد که نخست وزیر در محل کار خود بوده و با اعضای دولت جلساتی برگزار می کند. اطلاعات مربوط به محل اختفای مانتوروف، که طبق کانال های تلگرامی، هواپیمای او به ترکیه پرواز کرد، از سیستما غایب بود [72] .

سایر مناطق

در 24 ژوئن، در سن پترزبورگ، در آدرس های مرتبط با پریگوژین، مرکز واگنر، دفتر گروه رسانه ای پاتریوت در پریمورسکی پرسپکت، و روستای کلبه نخبگان ورسای شمالی، نیروهای امنیتی با جستجو [73] [34] آمدند . ] . همچنین، به عنوان بخشی از جستجو در هتل Trezzini متعلق به Prigozhin در Akademichesky Lane، نیروهای امنیتی 4 میلیارد روبل از سه خودرو کشف کردند که به گفته پریگوژین، برای پرداخت به مزدوران PMC Wagner و بستگان قربانیان در نظر گرفته شده بود [74] . در فرودگاه پولکوو، هواپیما و هلیکوپتر اجاره شده توسط سازه های پریگوژین مهر و موم شدند [75] .

در بعد از ظهر 24 ژوئن، فرماندار منطقه کالوگا، ولادیسلاو شاپشا ، اعلام کرد که حرکت خودروها با افراد همسایه در منطقه محدود شده است: از مناطق تولا ، بریانسک ، اوریول و اسمولنسک . محدودیت ها تنها بر ارتباط با منطقه مسکو تأثیر نمی گذارد [76] .

همچنین در 24 ژوئن، تمام رویدادهای دسته جمعی در چندین منطقه روسیه لغو شد [77] .

معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه دیمیتری مدودف گفت که مبارزانی که قبلاً در واحدهای نخبه نیروهای مسلح روسیه خدمت می کردند نیز در کنار شورشیان شرکت می کنند [78] .

تانک با گل در یک توپ در خیابان بودیونوفسکی در روستوف-آن-دون

پایان شورش

در شامگاه 24 ژوئن، سرویس مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکا برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفته است. گفته شد که در آن زمان پروژه ای برای حل و فصل وضعیت با پی ام سی واگنر با ضمانت های امنیتی برای جنگنده های آن وجود داشت. این نتیجه مذاکرات بین لوکاشنکو و پریگوژین بود که در توافق با پوتین انجام شد [79] [11] .

پریگوجین نیز عقب نشینی را اعلام کرد:

پی ام سی “واگنر” می خواست منحل شود. در یک روز، به مسافت 200 کیلومتری نرسیدیم، به مسکو رفتیم. ما در این مدت حتی یک قطره از خون رزمندگان خود را نریخته ایم. اکنون لحظه ای است که می توان خون ریخت. بنابراین، با درک تمام مسئولیت این واقعیت که خون روس ها در یکی از طرفین ریخته می شود، ستون های خود را دور می زنیم و طبق برنامه در جهت مخالف به سمت اردوگاه های صحرایی حرکت می کنیم [6 ] .

دیمیتری پسکوف در مصاحبه با خبرنگاران گفت که پرونده جنایی شورش نظامی علیه یوگنی پریگوژین خاتمه خواهد یافت و بنیانگذار Wagner PMC به بلاروس “ترک” خواهد کرد. مزدوران Wagner PMC که در شورش شرکت کردند به دلیل “شایستگی های خود در جبهه” تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت. جنگنده ها به اردوگاه های خود باز خواهند گشت و برخی از آنها در صورت تمایل با وزارت دفاع روسیه قرارداد می بندند [11] .

در 25 ژوئن، فرماندار ورونژ اعلام کرد که واحدهای PMC واگنر به طور منظم قلمرو منطقه را ترک می کنند [80] .

نیروهای جانبی

در 24 ژوئن 2023، اطلاعات نظامی بریتانیا در خلاصه روزانه خود خاطرنشان کرد که “با شواهد بسیار محدودی از نبرد بین واگنری ها و نیروهای امنیتی روسیه، برخی احتمالا به طور ضمنی با واگنر موافق بودند” [43] .

نیروهای ذخیره روسیه ” طوفان-Z ” که توسط وزارت دفاع روسیه از زندانیان اجباری سربازگیری از زندان های روسیه ایجاد شده است، ویدئویی را در حمایت از پریگوژین منتشر کردند و اعلام کردند که آماده رفتن به سمت او هستند [2] .

ضررهای جانبی

طبق پروژه OSINT Oryx، در 24 ژوئن، نیروهای دولتی 9 قطعه تجهیزات را از دست دادند. یک پست فرماندهی Il-22M و شش هلیکوپتر از جمله یک فروند بالگرد Mi-8 ، سه فروند بالگرد جنگ الکترونیک Mi-8MTPR-1، یک فروند بالگرد تهاجمی Mi-35M و یک بالگرد Ka-52 Alligator سرنگون شدند . علاوه بر این، ” واگنریت ها ” یک خودروی زرهی KamAZ -435029 “Patrul-A” و یک خودروی زرهی ” Tigr-M ” را توقیف کردند. PMC “Wagner” تنها وانت UAZ-23632-148-64 را با مسلسل DShK که روی آن نصب شده بود، از دست داد [61] .

نشریه طرفدار روسیه “Ridovka” ادعا کرد که 15 نظامی، عمدتا خلبانان نظامی، کشته شدند [5] .

رتبه بندی ها

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ ، یوگنی پریگوژین با توجه به روابط دشوار رئیس جمهور روسیه با وزیر دفاع، در محاسبات اشتباه کرد و معتقد بود که از حمایت پوتین در شورش نظامی علیه وزارت دفاع روسیه برخوردار خواهد شد . در واقع، به گفته کارشناسان این اندیشکده، حمایت از رئیس جمهور بسیار بعید است، زیرا پوتین اخیراً از رهبری وزارت دفاع حمایت بیشتری کرده است و واکنش کرملین به اقدامات پریگوژین نشان می دهد که پوتین به وضوح از این کار حمایت نمی کند. در شورش جانبی کنترل مستقل پریگوژین بر PMC واگنر خودشواقعیت مبارزات انتخاباتی او برای تبدیل شدن به یک چهره کلیدی در جنبش اولترا ملی گرای روسیه بود. پریگوژین مدت‌هاست که از هنجارهای موجود که انتقاد از رهبری روسیه را محدود می‌کند فراتر رفته است، به این دلیل که پریگوژین در درجه اول از موفقیت PMC خود در باخموت و اطراف آن لذت می‌برد و از این طریق هم نفوذ و هم خود را ارتقا می‌دهد. احتمالاً از زمانی که واگنر در 21 مه پس از تصرف باخموت به مناطق عقب عقب نشینی کرد، این نفوذ کاهش یافته است . وزارت دفاع به PMC واگنر دستور داد با وزارت دفاع قراردادهایی را برای انقیاد کامل مزدوران به وزارت دفاع امضا کند و این اقدام احتمالاً برای سوء استفاده از تضعیف نفوذ پریگوژین با حضور بیشتر جنگنده های PMC انجام شده است. در صفوف نیروهای مسلح روسیه. انقیاد واگنر به وزارت دفاع به معنای از دست دادن کنترل بر ساختار نظامی شخصی پریگوژین (و بنابراین، بر منبع اصلی نفوذ) و امکان اجتناب از عواقب بیانیه های عمومی تند خطاب به رهبری وزارتخانه است. دفاع گزارش شده است که وزارت دفاع به واگنر اولتیماتوم بین تابعیت از وزارت دفاع یا به رسمیت شناختن حضور PMC ها در منطقه NVO داده است.غیر مجاز. وزارت دفاع قاطعانه امکان ایجاد قراردادهای خود با واگنر را رد کرد. با توجه به این عوامل و بن بست، پریگوژین احتمالاً مسیر مقاومت فعال را انتخاب کرد. یوگنی پریگوژین در همان آغاز شورش از کل ارتش روسیه و تمام روسیه خواست تا در تلاش برای حذف رهبری نظامی روسیه به او بپیوندند. درخواست های پریگوژین برای ازسرگیری مهمات برای واگنر نشان می دهد که PMC احتمالاً از سطح حمایت مادی لازم برای سرنگونی رهبری وزارت دفاع برخوردار نیست و بنابراین فرض بر این بود که بخشی از ارتش روسیه وزارت دفاع با تجهیزات نظامی خود باید از قیام مسلحانه حمایت کند. نتیجه مطلوب قیام پریگوژین نیز به شناسایی آن توسط افسران ارشد و پرسنل نظامی روسیه بستگی دارد.گراسیموف مسئول “نسل کشی مردم روسیه” است. پریگوژین به عنوان متحد ادعایی واگنر، سوروویکین ، اشتباه محاسباتی کرد و از سربازان PMC خواست که از دستورات پریگوژین پیروی نکنند. امتناع سوروویکین ضربه ای جدی به برنامه های یوگنی پریگوژین است. سایر افسران بلندپایه مرتبط با واگنر و دلسوز او به احتمال زیاد از شورش در چنین محیطی حمایت نخواهند کرد. اگر PMC واگنر بتواند رهبری نظامی را با زور برکنار کند، بعید است که پوتین با این نتیجه موافقت کند. برکناری اجباری حامیان پوتین در وزارت دفاع (شویگو و گراسیموف) آسیب شدیدی به ثبات و اقتدار دولت پوتین وارد می کند [81] .

اطلاعات نظامی بریتانیا در 24 ژوئن ارزیابی زیر را از این وضعیت ارائه کرد: «در ساعات آینده، وفاداری نیروهای امنیتی روسیه و به ویژه گارد ملی روسیه ، کلید چگونگی توسعه این بحران خواهد بود. این نشان دهنده مهم ترین چالش برای دولت روسیه در زمان های اخیر است.» [43] .

تصاویر ویدئویی از حمله به اردوگاه های مزدوران

نشریه خبری مدوزا در تحقیقات خود در 24 ژوئن ادعا می کند که فیلم حمله موشکی به اردوگاه پی ام سی واگنر صحنه سازی شده است که برای اثبات آن دلایل زیر را ذکر می کند [82] :

  • اپراتورها از انفجار فرار نمی کنند، بلکه برعکس به سمت آن هدایت می شوند [82] .
  • اپراتورها فوراً به نفع حمله نیروهای مسلح RF نتیجه گیری بدون ابهام می کنند [82] .
  • در هیچ یک از قطعات ویدیو قیف انفجار وجود ندارد و فضای اطراف آن پوشیده از خاک نیست [82] .
  • بقایای گودال گودال که در ویدیو نشان داده شده است با برگهای تازه درخت پوشیده شده است و هیچ گونه آسیب حرارتی ندارد. دو آتش در مرکز گودال روشن شده بود و نه دهانه ای، نه قطعات گلوله و نه ظروف مهمات توپخانه، که معمولاً در مکان هایی که گلوله ها اصابت می کند، باقی می ماند، در آن نزدیکی قابل مشاهده نیست. نه قیف انفجاری و نه زمینی که انفجار مورد ادعا قرار بود بلند کند [82] قابل مشاهده نیست .
  • فیلم ضبط شده حاوی اجساد ادعایی “تلفات جمعی حمله موشکی” نیست، که فقط یک جسد ناشناس و یک قطعه از اندام را نشان می دهد [82] .

ناظر نظامی نوایا گازتا اروپا، گئورگی الکساندروف، نیز احساس کرد که ویدئوی پیامدهای “گلوله باران” معتبر به نظر نمی رسد. هیچ دهانه آشکاری از برخورد وجود ندارد. بدون تکه های بدن آشکار دود عمومی وجود ندارد. آتش‌ها شبیه بقایای اصابت موشک نیستند.» در همان زمان، محل فیلم در اردوگاه PMC با فیلم قبلی فیلمبرداری شده از “خبرنگار نظامی” الکساندر سیمونوف [83] همزمان است ، محقق Bellingcat ، آریک تولر [84] اشاره کرد .

واکنش در روسیه

به گزارش سرویس روسی بی بی سی ، اگر قبلاً مقامات روسیه تمایلی به پاسخگویی به درگیری های عمومی بین PMC واگنر و وزارت دفاع نداشتند، وضعیت شورش منجر به “واکنش بی سابقه ای” از سوی آنها شد [85 ] . در 24 ژوئن، رمضان قدیروف ، رئیس چچن ، این شورش را “خیانت فجیع” خواند و همچنین گفت که جنگجویان “وزارت دفاع و گارد روسیه در جمهوری چچن قبلاً به مناطق تنش رفته اند”. [86] .

پاتریارک کریل خواست “درباره کسانی که با به دست گرفتن اسلحه آماده هستند آنها را علیه برادران خود هدایت کنند دوباره فکر کنید” [86] .

میخائیل خودورکوفسکی ، رهبر اپوزیسیون روسیه از روس‌ها خواست از رئیس PMC واگنر حمایت کنند. او اظهار داشت که اگر او تصمیم گرفت کرملین را به چالش بکشد، حمایت از “حداقل از شیطان” مهم است [87] .

در پس زمینه درگیری مسلحانه بین Wagner PMC و وزارت دفاع، بازار سهام روسیه کاهش زیادی را نشان داد. بزرگترین بانک های روسیه نرخ ارز را به شدت افزایش داده اند. Rosbank به روبل کمترین امتیاز داد : در 24 ژوئن، این بانک 105 روبل برای دلار و 115 روبل برای یورو فروخت . کمترین نرخ در Promsvyazbank دولتی بود  – به ترتیب 84.87 و 93.06 روبل [88] .

شهردار مسکو ، سرگئی سوبیانین ، دوشنبه 26 ژوئن را یک روز غیر کاری اعلام کرد [89] .

در روستوف-آن-دون، تمام رستوران های زنجیره ای فست فود Vkusno-i Tochka به طور موقت بسته شدند [90] [91] [92] .

در چندین شهر روسیه، عملیات های عملیاتی و افسران FSB در جستجوی جنگجویان سابق و فعلی Wagner PMC انجام شد. خویشاوندان «واگنریت‌ها» [34] به داستان‌های مهم در این باره گفتند .

واکنش بین المللی

آدام هاج ، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به صدای آمریکا گفت :

ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات رایزنی خواهیم کرد.

موضع مشابهی توسط سخنگوی ناتو Oana Lungescu ، دولت فدرال آلمان ، رئیس جمهور رومانی Klaus Iohannis و کاخ الیزه منتشر شد ، و تمرکز اولیه بر حمایت از اوکراین را ذکر کرد [43] .

مارکو روبیو ، سناتور آمریکایی فلوریدا، توییت کرد که این شورش “پیامدهای مهم و بالقوه تاریخی خواهد داشت” و همچنین خاطرنشان کرد که هر کسی که روستوف-آن-دان را کنترل می کند، کنترل بیشتر تدارکات به نیروهای روسی در اوکراین را در اختیار دارد.[ 93 ] .

چارلز میشل ، رئیس شورای اروپا گفت که وضعیت روسیه را “از نزدیک” دنبال می کند و با دیگر رهبران اتحادیه اروپا و شرکای G7 در تماس است . وی خاطرنشان کرد که “این به وضوح یک موضوع داخلی روسیه است” و افزود که حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین و رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی “تزلزل ناپذیر” است [43] .

ریشی سوناک ، نخست وزیر بریتانیا ، گفت که از نزدیک وضعیت روسیه را زیر نظر دارد و با متحدانش در تماس است، زیرا مسکو با اولین قیام مسلحانه در دهه های اخیر روبرو شده است. وی در اظهارنظری در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که نگرانی اصلی وی امنیت غیرنظامیان است و از همه طرف ها خواست که مسئولانه عمل کنند. وزارت خارجه بریتانیا در توصیه‌ای به روز شده برای شهروندان بریتانیایی در روسیه نسبت به خطر ناآرامی در سراسر روسیه هشدار داده است. در همان زمان، به فقدان “گزینه های پرواز مقرون به صرفه برای بازگشت به بریتانیا” اشاره کرد [43] .

آندری دودا ، رئیس جمهور لهستان در مورد وضعیت با نخست وزیر، وزارت دفاع و متحدان مشورت کرد. رسماً اعلام شد [43] :

سیر وقایع فراتر از مرزهای شرقی ما به طور مداوم رصد می شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: ضعف روسیه آشکار است. او در توییت [ 43 ] نوشت :

ضعف کامل و روسیه هر چه بیشتر سربازان و مزدوران خود را در خاک ما نگه دارد، هرج و مرج، درد و مشکلات را برای خود بیشتر [پراکنده] می کند… اوکراین می تواند اروپا را از گسترش شر و هرج و مرج روسیه محافظت کند. روسیه مدتهاست که ضعف و حماقت حاکم خود را پنهان کرده است. و اکنون آنقدر هرج و مرج است که دروغ آن را پنهان نمی کند… و همه اینها توسط یک نفر انجام شده است.

مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین میخائیلو پودولیاک در توییتر خود نوشت [43] :

در روسیه همه چیز تازه شروع شده است. شکاف بین نخبگان بسیار آشکار است. موافقت کردن و وانمود کردن به اینکه همه چیز حل شده است کارساز نخواهد بود.

ملونی در دفتر رئیس دولت ایتالیا در گرجستان گزارش داد [43] :

نخست وزیر ملونی از نزدیک تحولات روسیه را دنبال می کند که نشان می دهد حمله به اوکراین باعث بی ثباتی در داخل روسیه می شود.

استونی امنیت مرزی را تشدید کرده و از مردم خواسته است به هیچ بخش از روسیه همسایه سفر نکنند. کاجا کالاس، نخست وزیر استونی اظهار داشت [43] :

من می توانم به شما اطمینان دهم که هیچ تهدید مستقیمی برای کشور ما وجود ندارد.

رئیس جمهور لتونی ادگارس رینکوویچ اعلام کرد که “به دلیل وقایع روسیه، لتونی ویزاهای بشردوستانه یا سایر انواع ویزا صادر نخواهد کرد” [94] .

سالومه زورابیشویلی ، رئیس‌جمهور گرجستان در یک نشست اضطراری از نخست‌وزیر خواست تا شورای امنیت را فوراً تشکیل دهد و خاطرنشان کرد که تنها فرماندهی نیروهای دفاعی به درخواست‌های او پاسخ داده است . درخواست های رئیس جمهور توسط وزارت امور داخله و سرویس امنیت دولتی نادیده گرفته شد . او چند نکته را بیان کرد که از نظر او مهم است [95] :

  • تشدید کنترل مرزها و تجدید نظر در رژیم ویزا؛
  • کنترل افرادی که از طریق لیست افراد تحریم شده وارد می شوند.
  • نباید در جامعه خلاء اطلاعاتی در مورد اقدامات مقامات برای حفظ امنیت کشور ایجاد شود.
  • ما نباید اجازه دهیم که ترس های بی مورد در میان مردم آبخازیا و اوستیای جنوبی ایجاد شود. گرجستان قصد ندارد مناطق را به زور بازگرداند – این را باید در تسخینوالی و سوخومی دانست.

بر اساس گزارش دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کرملین، در پس‌زمینه شورش، ولادیمیر پوتین با رهبران قزاقستان ، ازبکستان و بلاروس تلفنی گفتگو کرد . سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان در توضیح این پیام اظهار داشت: ” قاسم ژومارت توکایف خاطرنشان کرد که وقایع در حال وقوع یک امر داخلی روسیه است” [96] [97] .

Reform.by با استناد به داده های سرویس radarbox.com خاطرنشان کرد که هواپیمای دولتی Canadair CL-600-2B19 Challenger 850 با شماره EW-301PJ که توسط مقامات عالی رتبه بلاروس و همچنین اعضای خانواده استفاده می شود. از الکساندر لوکاشنکو ، ساعت 00:01 در شب 24 ژوئن، من از مینسک به ترکیه پرواز کردم [98] .

والری ساخاشچیک، یکی از اعضای کابینه مشترک انتقالی بلاروس برای دفاع و امنیت ملی ، از ارتش بلاروس درخواست کرد و از آنها خواست تا برای “نجات کشور” متحد شوند. به گفته وی، همزمان با شورش نظامی PMC واگنر، مرحله فعال فروپاشی روسیه آغاز شد و مسیر طرفدار روسیه که در آن الکساندر لوکاشنکو بلاروس را رهبری کرد، کشور را به بن بست رساند. وی بیان کرد [99] :

یا از این شانس تاریخی استفاده کنیم و به یک کشور مرفه اروپایی تبدیل شویم یا همه چیز را از دست خواهیم داد و نام جمهوری بلاروس فقط در کتاب ها باقی خواهد ماند.

شورای امنیت جمهوری بلاروس جلسه ای برگزار کرد و در پی آن بیانیه ای صادر کرد [100] :

ما صدای عقل را فرا می خوانیم. در این زمان دشوار، همه کسانی که امروز درگیر یک رویارویی غیرقابل قبول در یک برادری نظامی متحد برای اهداف خود هستند، جایی که آینده جهان اسلاو، سرنوشت میلیون ها نفر از مردم ما تعیین می شود، مورد نیاز است.

اپوزیسیون بلاروس در تبعید در ارتباط با این وضعیت جلسه اضطراری برگزار کرد. در نتیجه یک ستاد عملیاتی ایجاد شد. او تصمیم گرفت از همه سازمان‌های دموکراتیک بلاروسی و داوطلبانی که در اوکراین می‌جنگند، بخواهد تا «طرح عمل مشترک و دفاع از حاکمیت بلاروس» را توسعه دهند [100] . هنگ کاستوس کالینوسکی در بیانیه ای رسمی “شرایط مساعد برای نابودی دیکتاتوری را که به سرعت در حال نزدیک شدن است” اعلام کرد. در همین پیام آمده بود که «این جنگ داخلی به ما مربوط نیست». علاوه بر این، اشاره شد [101] :

هر شهر، هر منطقه کوچک و هر خیابان باید آماده کنترل قلمرو خود و حفظ نظم باشد. نظامیان، نیروهای ذخیره، بلاروسی ها، منتظر سیگنال ما باشید، آزادی در راه است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *