نقد و بررسی فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی

جنگ جهانی یک درگیری بین المللی است که تمام یا بیشتر قدرت های بزرگ جهان را درگیر می کند. از لحاظ تاریخی، این اصطلاح برای دو درگیری بین‌المللی مهم که در نیمه اول قرن بیستم رخ داد، جنگ جهانی اول (1914-1918) و جنگ جهانی دوم (1939-1945) اختصاص دارد. برخی از مورخان نیز جنگ سرد و جنگ علیه تروریسم را توصیف کرده اند.

 

ترس از جنگ هسته‌ای از زمان هیروشیما و ناکازاکی

از زمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در طول جنگ جهانی دوم، ترس گسترده و طولانی‌مدت از وقوع جنگ جهانی سوم بالقوه بین قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای وجود داشته است. اغلب گفته می شود که جنگ جهانی سوم یک جنگ هسته ای خواهد بود و از هر دو جنگ جهانی اول و دوم ویرانگرتر و خشن تر خواهد بود.

تأثیر یک جنگ هسته ای ویرانگر خواهد بود. اغلب از آلبرت اینشتین نقل می شود که در سال 1947 گفته است: “من نمی دانم جنگ جهانی سوم با چه سلاحی انجام خواهد شد، اما جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ خواهد بود.”

حمله روسیه به اوکراین ترس از جنگ جهانی سوم را افزایش می دهد

با تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین، رفتار تهدیدآمیز فزاینده چین در قبال تایوان و هند، و حمله اقتصادی ویرانگر ایالات متحده و متحدانش به بخش تولید تراشه های پیشرفته چین، یک جنگ جهانی اکنون در حال وقوع است. بین ایالات متحده و متحدانش از یک طرف و روسیه و چین از طرف دیگر آشکارتر می شود.

هدف حمله روسیه به اوکراین تا حدی تصرف سرزمین دونباس بود. به طور انتزاعی، ایالات متحده هیچ گونه منافع ملی مستقیمی در مورد اینکه چه کسی دونباس را کنترل می کند، ندارد. پوتین، از سوی دیگر، مقدار زیادی از اعتبار خود را برای فتح آن شرط بندی کرده است. بنابراین، اگر تهاجم روسیه به اوکراین یک رویداد کاملاً منزوی بود، استدلال این که ایالات متحده باید با خطر بزرگ رویارویی با روسیه مواجه شود تا به اوکراین در پس گرفتن دونباس کمک کند، دشوار خواهد بود.

اما حمله روسیه به اوکراین یک رویداد کاملاً منزوی نیست. اگر پوتین پیروز شود، رژیم پوتین بسیار قوی تر و (در صورت وجود) حتی خصمانه تر با متفقین خواهد بود. بنابراین، احتمال تجمعی درازمدت حمله هسته‌ای به ایالات متحده ناشی از بحران‌ها یا اشتباهات اجتناب‌ناپذیر آینده افزایش خواهد یافت. اما اگر پوتین در اوکراین شکست بزرگی را متحمل شود، رژیم او به میزان قابل توجهی تضعیف خواهد شد.

جورج سوروس فکر می‌کند که جنگ جهانی سوم در

جریان است، سرمایه‌گذار و بشردوست مشهور جورج سوروس معتقد است که حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز جنگ جهانی سوم بود. سوروس در مقاله ای که تحت عنوان Project Syndicate منتشر شد، نوشت: «حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، آغاز جنگ جهانی سوم بود که پتانسیل نابودی تمدن ما را دارد.» او می افزاید: «روسیه ممکن است در جنگ شکست بخورد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو تسلیحات دفاعی به اوکراین می فرستند و تلاش هایی برای خرید جنگنده های MIG ساخت روسیه وجود دارد که خلبانان اوکراینی می دانند چگونه پرواز کنند. اینها می توانند همه تفاوت را ایجاد کنند. صرف نظر از نتیجه، پوتین قبلاً در مورد تقویت عزم و اتحاد اتحادیه اروپا معجزه کرده است.

در زمان نگارش این مقاله، روسیه و اوکراین درگیر نبرد هستند.

جئو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، درست قبل از اولین سالگرد تهاجم روسیه در 20 فوریه، از اوکراین بازدید کرد. او گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، “در اشتباهی” که فکر می کند روسیه می تواند از اوکراین و متحدان غربی آن پیشی بگیرد، “اشتباه” کرده است. او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد و آن دو از یادبود سربازانی که در 9 سال پس از الحاق کریمه توسط روسیه و تصرف بخش هایی از منطقه شرقی دونباس توسط روسیه جان خود را از دست داده اند، بازدید کردند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، حضور آقای بایدن برای تایید مجدد “تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین” بود.

 

پس از این دیدار، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بسته جدیدی از کمک های امنیتی به اوکراین را به ارزش 450 میلیون دلار (373 میلیون پوند)، شامل مهمات برای هویتزر و سامانه موشکی هیمارس، موشک های جاولین و رادارهای نظارت هوایی اعلام کرد.

 

دلایل بالقوه بسیاری برای جنگ جهانی سوم
روسیه جنگ اوکراین تنها دلیل احتمالی جنگ جهانی 3 نیست. کارشناسان دلایل بالقوه زیادی مانند:

  • منابع طبیعی: جنگ ها و منابع طبیعی سابقه مشترک طولانی دارند. به دلیل منابع طبیعی، جنگ های زیادی در جهان رخ می دهد. و نمی توان رد کرد که آنها باعث جنگ جهانی 3 می شوند. نفت، آب، زمین و مواد معدنی می توانند باعث جنگ در آینده شوند.
  • تروریسم: یکی از علل اصلی تروریسم، بی توجهی برخی جوامع است. این یک تهدید بزرگ برای جهان است و پتانسیل ایجاد جنگ جهانی را دارد. اما در این جنگ، در حالت ایده آل همه ملت ها در مبارزه با عناصر تروریستی متحد خواهند شد.

خلاصه

جای تاسف است که در حالی که بسیاری از مردم برای برقراری صلح در جهان تلاش می کنند، نیروهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که بین کشورها درگیری ایجاد می کنند. در واقع، اگر جنگ جهانی سوم اتفاق بیفتد، ممکن است کل نژاد بشر به دلیل سلاح‌های پیشرفته تکنولوژیکی و سلاح‌های هسته‌ای از بین برود. برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، همه کشورها باید برای حل و فصل همه مسائل، مذاکرات و تفاهم تلاش کنند. برای تضمین آینده فرزندانمان، همه کشورها باید برای مقابله با نیروهای منفی و پرورش نیروهای مثبت گرد هم آیند. 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *