کشف معدن طلای سفید در همدان | پایان انحصار درآمد نفتی

ایران می گوید کشف کرده است که می تواند دومین ذخایر بزرگ لیتیوم جهان باشد

  • یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اولین بار در ایران ذخیره لیتیوم در همدان در غرب کشور کشف شد.
  • این وزارتخانه بر این باور است که این ذخیره 8.5 میلیون تن لیتیوم را در خود جای داده است که اغلب به عنوان طلای سفید برای صنعت خودروهای الکتریکی در حال رشد نامیده می شود.
سالار دی آتاکاما، شیلی - 25 اکتبر: یک دستگاه استخراج لیتیوم یک محصول جانبی نمک را در معدنی در صحرای آتاکاما در سالار د آتاکاما، شیلی در 25 اکتبر 2022 حرکت می‌دهد. انجمن شیمی و معدن شیلی (SQM) در حال گسترش است. عملیات معدنی آن در سالار د آتاکاما برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی برای کربنات لیتیوم، عنصر اصلی در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی. شیلی پس از استرالیا دومین تولید کننده لیتیوم در جهان است. (عکس از Lucas Aguayo Araos/Anadolu Agency vi
یک ماشین استخراج لیتیوم یک محصول جانبی نمک را در معدنی در صحرای آتاکاما در سالار د آتاکاما، شیلی در 25 اکتبر 2022 جابجا می کند.
لوکاس آگوایو آرائوس| خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

ایران می‌گوید ذخایر عظیم لیتیوم – عنصر کلیدی در باتری‌های دستگاه‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی – را در یکی از استان‌های غربی خود کشف کرده است.

محمدهادی احمدی، یکی از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در تلویزیون دولتی ایران گفت: برای اولین بار در ایران ذخیره لیتیوم در همدان کشف شد، یکی از استان های کوهستانی غرب کشور. شنبه.

این وزارتخانه بر این باور است که این ذخیره 8.5 میلیون تن لیتیوم را در خود جای داده است که اغلب به عنوان طلای سفید برای صنعت خودروهای الکتریکی در حال رشد نامیده می شود. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده ، اگر رقم ادعا شده دقیق باشد، این ذخایر پس از شیلی که دارای 9.2 میلیون تن از این فلز است، به دومین ذخیره بزرگ لیتیوم شناخته شده در جهان تبدیل می شود .

عنصر سودآور جزء مهمی در کاتد باتری‌های لیتیوم یونی در خودروهای برقی و همچنین در باتری‌های قابل شارژ مانند باتری‌های مورد استفاده در تلفن‌های همراه است. قیمت این فلز در سال گذشته به دلیل تقاضای بیشتر برای قطعات خودروهای برقی، مشکلات زنجیره تامین جهانی و تورم سر به فلک کشیده است، اما اخیراً کاهش یافته است و در بحبوحه کاهش فروش خودروهای برقی و کندی فعالیت تجاری در چین، که سریع‌ترین رشد را داشته، دچار اصلاح شده است. بازار EV

اخبار ذخایر لیتیوم ایران اگر درست باشد، راه نجاتی برای اقتصاد آسیب دیده کشور خواهد بود.

ایران با توجه به چندین سال تحریم‌های سنگین بین‌المللی و مواجهه با یک ارز مارپیچ که در اواخر فوریه به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسید، از توانایی صادرات چنین منابع ارزشمندی سود می‌برد – هرچند که شرکای تجاری‌اش احتمالاً به دلیل محدود شدن آن‌ها محدود خواهند بود. به آن تحریم ها

ایران که از سیستم مالی جهانی جدا شده است، همچنان از سوی کشورهای غربی که تهران را متهم به تامین تسلیحات روسیه می کنند که در جنگ او در اوکراین استفاده می شود، مجازات می کند . دولت ایران همچنین نزدیک به شش ماه را صرف سرکوب خشونت آمیز حقوق زنان و معترضان ضد دولتی کرده است.

از نظر بازار جهانی لیتیوم، چنین افزوده‌ای به ذخایر شناخته شده جهان می‌تواند قیمت‌های این فلز را بسته به ظرفیت صادرات ایران بیشتر کاهش دهد.

ایران همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است، اما ناتوانی آن در صادرات گسترده به دلیل تحریم ها، ظرفیت آن را برای درآمدزایی و ارز خارجی و همچنین توانایی آن برای کمک به عرضه جهانی را کاهش داده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس شاهد کاهش بیشتر قیمت لیتیوم هستند.

گزارشی از میز تحقیقات کالاهای بانک در اواخر فوریه نوشت: ”در 9 تا 12 ماه آینده، ما به تدریج در مورد فلزات اساسی سازنده تر هستیم، در حالی که انتظار کاهش قیمت لیتیوم در کنار کبالت و نیکل را داریم.”

در دو سال آینده، گلدمن انتظار دارد که عرضه لیتیوم به طور متوسط ​​سالانه 34 درصد رشد کند که در راس آنها استرالیا و چین هستند که بزرگترین ذخایر این فلز در جهان را در اختیار دارند.

این بانک نوشت: «از این رو، در حالی که بهبود فروش خودروهای برقی در سه ماهه دوم-سه‌ماهه 23 می‌تواند به طور موقت احساسات را افزایش دهد و از کاهش قیمت فلزات باتری حمایت کند، افزایش احتمالی عرضه و ظرفیت اضافی پایین‌دستی متعاقباً قیمت‌های لیتیوم را در میان مدت کاهش می‌دهد.»

داده های قیمت لیتیوم معیار

تیم تحلیلگران متخصص ما داده‌های بازار را با روش‌های منطبق با IOSCO با مواد معدنی خاص جمع‌آوری می‌کنند تا قیمت لیتیوم را ارزیابی کنند.

تمرکز متخصص ما بر زنجیره تامین باتری لیتیوم یونی و شبکه بی‌رقیب تماس‌های صنعت، ارزیابی قیمت لیتیوم Benchmark Minerals را به معتبرترین منبع داده‌های قیمت لیتیوم در جهان تبدیل می‌کند که به طور مرتب در مذاکرات به آن اشاره می‌شود و به طور فزاینده‌ای در قراردادهای زنجیره تامین استفاده می‌شود.

Benchmark Minerals قیمت 6 لیتیوم کربنات (Li2CO3)، 4 لیتیوم هیدروکسید (LiOH) و 1 کنسانتره اسپودومن را منتشر می کند. علاوه بر این، بنچمارک میانگین قیمت‌های جهانی کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم و همچنین یک شاخص شیمیایی لیتیوم را بر اساس حجم معاملات در بازار استخراج می‌کند.

کشف لیتیوم ایران و پیامدهای بالقوه جهانی آن

ران اقداماتی را برای توسعه بخش معدن و فلزات خود در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از طرح‌هایی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از درآمدهای نفتی ارائه کرده است.

حدود 7 درصد ذخایر معدنی جهان در ایران یافت می شود که این کشور را به یکی از مهم ترین تولیدکنندگان مواد معدنی در جهان تبدیل می کند. این کشور دارای ذخایر عمده روی، مس، نمک، زغال سنگ، سنگ آهن، اورانیوم، سرب، طلا، بوکسیت (برای آلومینیوم)، مولیبدن، آنتیموان، گوگرد، شن و ماسه، و همچنین لیتیوم است. جمیل حجازی. متن کامل منتشر شده توسط Mining.com به شرح زیر است:

ایران علیرغم ثروت عظیمی که دارد، هنوز در تلاش است تا بخش معدنی خود را با ظرفیت کامل به کار گیرد. یکی از دلایل اصلی کمبود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز است. برای مقابله با چالش اخیر، دولت ایران تلاش ها را بر حمایت از صنعت صادرات محور و تولیدکنندگان دانش بنیان برای تحقیق و تولید ماشین آلات جدید به عنوان بخشی از زمینه های توسعه در بخش استخراج متمرکز کرده است. 

ایران از طریق استخراج معادن توانست فعالیت‌هایی را افزایش دهد که میلیاردها دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرد و در عین حال صدها هزار شغل جدید برای جوانان خود ایجاد کرد.

ابراهیم علی ملابیگی، یکی از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اخیراً از کشف اولین ذخیره لیتیومی که حدود 8.5 میلیون تن معادل کربنات لیتیوم (LCE) در استان همدان تخمین زده می شود، خبر مثبتی از احتمال وجود موارد دیگر دارد. ذخایر در منطقه غرب ایران

به گفته محمدهادی احمدی، معاون اداره کل صنایع همدان، گفت: کشور تا دو سال آینده قادر به استخراج لیتیوم از دو ذخایر لیتیوم جدید کشف شده در دشت قهاوند خواهد بود. در بیش از 50 کیلومتری شرق مرکز استان همدان واقع شده است.

این کشف نزدیک به چهار سال به طول انجامید، به طوری که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر در حال بررسی ظرفیت‌های فناوری در دو شهرستان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای راه‌اندازی معادن از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران خصوصی است. مسئولان این وزارتخانه انتظار دارند از طریق ذخایر عظیم خاک رس که منبع لیتیوم است، ذخایر سنگ لیتیوم بیشتری در همدان کشف شود.

اگر تخمین 8.5 میلیون تنی دقیق باشد، ممکن است به این معنی باشد که ایران در حال حاضر دومین ذخایر بزرگ لیتیوم در جهان را در اختیار دارد. این بزرگترین ذخایر خارج از آمریکای جنوبی خواهد بود و پس از ذخیره 9.2 میلیون تنی در شیلی، دومین ذخایر است. با ذخایر جهانی لیتیوم که 89 میلیون تن تخمین زده می شود، ایران احتمالاً تقریباً یک دهم عرضه لیتیوم جهان را در اختیار دارد.

توجه بیشتر به معدن در خاورمیانه

کشف اخیر لیتیوم ایران توجه بیشتری را به معدن در خاورمیانه معطوف خواهد کرد. چرا؟ 

اولا، به دلیل اهمیت استراتژیک این ماده معدنی که به آینده کم کربن در اکوسیستم جهانی باتری و تحرک الکتریکی کمک می کند. دوم، وزن ژئوپلیتیکی که ایران می تواند از لیتیوم به عنوان ابزار منابع طبیعی برای مذاکره در مورد لغو تحریم های اعمال شده توسط غرب (ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدانش) استفاده کند.

سوم، ایران می تواند پتانسیل معدنی خود را برای جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی ارز سخت در اقتصاد از طریق اکتشاف لیتیوم به بازار عرضه کند. چهارم، اهمیت ژئوپلیتیک بیشتری دارد، زیرا ایران ممکن است از لیتیوم برای تقویت بیشتر روابط خود با چین استفاده کند. به عنوان مثال، ایران و عربستان سعودی بر اساس توافقی که چین تسهیل کرده بود، توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند.

چین با تولید بیش از سه چهارم باتری‌های لیتیوم یونی جهان و کنترل بیشتر تأسیسات پردازش لیتیوم جهان که در رقابت جهانی باتری‌ها پیشرو هستند، بزرگترین مصرف‌کننده لیتیوم است.

مجموعه گسترده تری از پیامدهای ژئوپلیتیکی وجود دارد که ممکن است سرنوشت روابط دیپلماتیک بین کشورها را تغییر دهد. آیا غرب مذاکرات را با ایران از سر خواهد گرفت و تحریم های خود را لغو خواهد کرد، اگر این به معنای دستیابی به لیتیوم مورد نیاز صنایع باتری و خودروهای برقی آنها باشد؟ آیا کشف اخیر ایران باعث افزایش تنش با همسایگانش می شود؟

ایران اولین کشور در خاورمیانه است که کشف لیتیوم را اعلام کرده است.

آیا این موضوع بیشتر کشورهای منطقه را به کشف پتانسیل بخش معدن خود با تمرکز بر جستجوی مواد معدنی حیاتی و فلزات باتری سوق خواهد داد؟ آیا لیتیوم عامل تهاجم و بی ثباتی سیاسی در خاورمیانه خواهد بود؟ آیا اتحادهای جدید و دیپلماسی معدنی بین کشورها شکل خواهد گرفت؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آینده چگونه پیش می‌رود، همه پرسش‌های ضمنی ژئوپلیتیک و اظهارات فوق سناریوهای احتمالی را ارائه می‌دهند. به عنوان اولین واردکننده خاورمیانه در لیتیوم، همه نگاه ها به ایران خواهد بود. 

کشف لیتیوم در منطقه نشان می‌دهد که بخش معدن خاورمیانه ممکن است به یک بازیگر جدید و کلیدی در تامین فلزات باتری و مواد معدنی حیاتی تبدیل شود که به اکوسیستم جهانی باتری و تحرک الکتریکی کمک می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *