کبد زندگی ساز و پاک کننده آلودگی ها

عملکرد کبد

کبد بسیاری از وظایف ضروری برای سلامتی و عمر طولانی را انجام می دهد. از مهمترین مشاغل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید مواد مهم کبد شما به طور مداوم صفرا تولید می کند. این یک ماده شیمیایی است که به تبدیل چربی ها به انرژی مورد استفاده بدن شما کمک می کند. صفرا برای فرآیند گوارش ضروری است. کبد شما نیز آلبومین تولید می کند. این یک پروتئین خون است که به حمل هورمون ها، داروها و اسیدهای چرب در سراسر بدن کمک می کند. کبد شما همچنین بیشتر موادی را ایجاد می کند که به لخته شدن خون پس از آسیب کمک می کند.
  • پردازش بیلی روبین کبد به بدن شما کمک می کند تا از شر بیلی روبین، ماده ای که در صفرا یافت می شود، خلاص شود. این از تجزیه گلبول های قرمز شما اتفاق می افتد. بیلی روبین بیش از حد در بدن شما می تواند باعث زردی شود . این زردی پوست و چشم است.
  • حذف مواد زائد . هنگامی که یک ماده بالقوه سمی مانند الکل یا دارو مصرف می کنید، کبد به تغییر آن و حذف آن از بدن کمک می کند.
  • کنترل پاسخ های ایمنی هنگامی که باکتری ها، ویروس ها و سایر ارگانیسم های مضر وارد بدن شما می شوند، سلول های تخصصی در کبد شما می توانند این موجودات را پیدا کرده و از بین ببرند.
  • حفظ گلوکز کبد به بدن شما کمک می کند تا سطح قند خون خود را سالم نگه دارد. کبد شما در صورت نیاز گلوکز را به خون شما می رساند. همچنین در صورت وجود مقدار زیاد گلوکز از خون شما حذف می کند.

سلامت کبد

اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ عملکرد خوب کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد انجام دهید:

  • در مورد عکس های خود به روز باشید.
  • دست های خود را اغلب بشویید، به خصوص بعد از استفاده از حمام، دست زدن به حیوانات خانگی و قبل از غذا خوردن.
  • قرار گرفتن در معرض سموم، مانند مواد پاک کننده، مواد شیمیایی و محصولات تنباکو را محدود کنید.
  • کلسترول خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.
  • اگر دیابت دارید، قند خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.
  • از سوزن، تیغ، مسواک یا سایر وسایل شخصی مشترک خودداری کنید.
  • سیگار نکشید و از سایر محصولات تنباکو استفاده نکنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و وزن مناسبی داشته باشید.
  • میزان مصرف الکل را محدود کنید.
  • در مصرف دارو دقت کنید. همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید، از جمله محصولات بدون نسخه، مانند مسکن ها، صحبت کنید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به هپاتیت یا سایر مشکلات سلامتی، رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید.

5 دلیلی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی باشید

دکتر صالح القهطانی پنج عامل خطر اصلی برای بیماری کبد را توضیح می دهد و بر اهمیت فعال بودن در مورد سلامتی شما تأکید می کند.

5 دلیلی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی باشید را بخوانید .

سم زدایی کبد: واقعیت در مقابل تخیل

آیا پاکسازی کبد بی خطر و موثر است؟ دکتر توصیه هایی در مورد پاکسازی کبد ارائه می دهد و جایگزین هایی برای حفظ سلامت کبد ارائه می دهد.

حقیقت را در مورد پاکسازی کبد کشف کنید .

5 راه برای مهربانی با کبد

با رعایت پنج نکته مفید که می تواند برای سلامت کبد شما حیاتی باشد، از بیماری کبد جلوگیری کنید.

5 راه برای مهربانی با کبد را بخوانید

بیماری کبد

بسیاری از مشکلات سلامتی می توانند کبد شما را از عملکرد مناسب بازدارند و باعث بیماری شوند. چندین علامت شایع بیماری کبدی از جمله زردی، نارسایی کبد و بزرگ شدن کبد وجود دارد .

انواع بیماری های کبدی عبارتند از:

  • بیماری کبد الکلی . بیماری کبد الکلی نتیجه سوء مصرف الکل است. درصد زیادی از آمریکایی ها الکل می نوشند و بیشتر آنها به بیماری کبدی مبتلا نمی شوند. با این حال، کسانی که به مصرف بیش از حد الکل ادامه می دهند ممکن است باعث آسیب به کبد شوند.
  • کلستاز . این زمانی اتفاق می افتد که جریان صفرا از کبد شما محدود یا مسدود شود. کلستاز می تواند توسط برخی داروها، عوامل ژنتیکی یا حتی بارداری ایجاد شود. همچنین می تواند از انسداد ناشی از تومور یا سنگ صفراوی گیر کرده در سیستم گوارشی بدن رخ دهد.
  • سیروز _ این سخت شدن کبد شما به دلیل بافت اسکار است. مصرف زیاد الکل و ویروس هایی مانند هپاتیت از علل شایع سیروز هستند. دیابت، مشکلات ایمنی و بیماری های ژنتیکی نیز می توانند باعث این بیماری شوند.
  • هپاتیت . این نام برای هر شرایطی است که با التهاب کبد شما همراه باشد. انواع مختلفی وجود دارد. گاهی اوقات، مصرف بیش از حد الکل، داروها یا سموم باعث هپاتیت می شود. هپاتیت می تواند منجر به نارسایی کبد، سرطان کبد و سایر شرایط تهدید کننده زندگی شود.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی . این زمانی اتفاق می افتد که رسوبات چربی در کبد وجود داشته باشد. رسوبات از عملکرد صحیح کبد و دفع سموم از بدن جلوگیری می کند.

تشخیص

تعدادی آزمایش وجود دارد که می تواند تعیین کند که کبد چقدر خوب کار می کند. پزشک علائم شما را ارزیابی کرده و بهترین روش را تعیین می کند. پزشک شما ممکن است درخواست کند:

  • تست های عملکرد کبد
  • اسکن کبد
  • بیوپسی کبد
  • یک سی تی اسکن
  • یک سونوگرافی
  • یک اسکن MRI

رفتار

بسته به شدت بیماری کبد، درمان ممکن است یک گزینه باشد. درمان ها بسته به بیماری خاص متفاوت است، اما ممکن است شامل داروهای تجویز شده، رژیم غذایی محدود یا جراحی باشد. اگر آسیب کبدی برگشت ناپذیر باشد، پیوند کبد ممکن است ضروری باشد.

بهترین راه برای مبارزه با بیماری کبد این است که در صورت امکان از آن اجتناب کنید. در اینجا 13 راه امتحان شده و واقعی برای داشتن کبدی سالم آورده شده است!

  1. وزن سالم را حفظ کنید. اگر چاق هستید یا حتی تا حدودی اضافه وزن دارید، در خطر ابتلا به کبد چرب هستید که می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود که یکی از سریع ترین شکل های بیماری کبدی در حال رشد است. کاهش وزن می تواند نقش مهمی در کمک به کاهش چربی کبد داشته باشد.
  2. یک رژیم غذایی متعادل بخورید. از وعده های غذایی پر کالری، چربی های اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی معمولی) و شکر اجتناب کنید. از خوردن صدف خام یا نیم پز خودداری کنید. برای یک رژیم غذایی مناسب،  فیبر بخورید که می توانید از میوه های تازه، سبزیجات، نان غلات کامل، برنج و غلات تهیه کنید. همچنین  گوشت  (اما مقدار گوشت قرمز را محدود کنید)،  لبنیات  (شیر کم چرب و مقدار کمی پنیر) و چربی ها  (چربی های “خوب” که تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند مانند روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها و ماهی) بخورید. . هیدراتاسیون ضروری است، بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید.
  3. به طور منظم تمرین کن. هنگامی که به طور مداوم ورزش می کنید، به سوزاندن تری گلیسیرید برای سوخت کمک می کند و همچنین می تواند چربی کبد را کاهش دهد.
  4. از سموم دوری کنید. سموم می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند. تماس مستقیم با سموم حاصل از محصولات پاک کننده و آئروسل، حشره کش ها، مواد شیمیایی و افزودنی ها را محدود کنید. هنگامی که از ذرات معلق در هوا استفاده می کنید، مطمئن شوید که اتاق تهویه شده است و از ماسک استفاده کنید. سیگار نکش
  5. الکل را مسئولانه مصرف کنید. نوشیدنی های الکلی می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند. آنها می توانند به سلول های کبد آسیب بزنند یا از بین ببرند و کبد شما را زخمی کنند. با پزشک خود در مورد اینکه چه مقدار الکل برای شما مناسب است صحبت کنید. ممکن است به شما توصیه شود که الکل را فقط در حد اعتدال بنوشید یا کاملاً آن را ترک کنید.
  6. از مصرف داروهای غیرمجاز خودداری کنید.  در سال 2012، نزدیک به 24 میلیون آمریکایی 12 ساله یا بیشتر مصرف کننده مواد مخدر غیرقانونی فعلی بودند، به این معنی که آنها در طول یک ماه قبل از مصاحبه نظرسنجی از یک ماده مخدر غیرقانونی استفاده کرده بودند. این تخمین 9.2 درصد از جمعیت 12 ساله یا بالاتر را نشان می دهد. مواد مخدر غیرقانونی شامل ماری جوانا/حشیش، کوکائین (شامل کراک)، هروئین، مواد توهم زا، مواد استنشاقی، یا روان‌درمان‌های تجویزی (تسکین‌دهنده‌های درد، آرام‌بخش‌ها، محرک‌ها و آرام‌بخش‌ها) است که به‌صورت غیرپزشکی استفاده می‌شوند.
  7. از سوزن های آلوده خودداری کنید.  البته سوزن های کثیف تنها با مصرف داخل وریدی دارو مرتبط نیستند. پس از هر نوع نفوذ پوستی که شامل ابزارهای تیز یا سوزن می شود، باید با یک پزشک پیگیری کنید و به دنبال آزمایش باشید. روش‌های تزریق ناایمن، اگرچه نادر است، ممکن است در بیمارستان رخ دهد و نیاز به پیگیری فوری دارد. همچنین برای خالکوبی و سوراخ کردن بدن فقط از سوزن تمیز استفاده کنید.
  8. اگر در معرض خون هستید، مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. اگر به هر دلیلی با خون فرد دیگری تماس پیدا کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خیلی نگران هستید، به اورژانس نزدیکترین بیمارستان خود بروید.
  9. وسایل بهداشت شخصی را به اشتراک نگذارید.  به عنوان مثال، تیغ، مسواک و ناخن گیر می توانند سطوح میکروسکوپی خون یا سایر مایعات بدن را که ممکن است آلوده باشند، حمل کنند.
  10. رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید.  رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه جنسی با چندین شریک، خطر ابتلا به هپاتیت B و هپاتیت C را افزایش می دهد.
  11. دست هایتان را بشویید.  بلافاصله پس از استفاده از حمام، هنگام تعویض پوشک و قبل از تهیه یا خوردن غذا از صابون و آب گرم استفاده کنید.
  12. دستورالعمل های مربوط به همه داروها را دنبال کنید.  هنگامی که داروها با مصرف بیش از حد، نوع نامناسب یا با مخلوط کردن داروها نادرست مصرف شوند، کبد شما آسیب می بیند. هرگز الکل را با سایر داروها و داروها مخلوط نکنید حتی اگر همزمان مصرف نشوند. در مورد داروهای بدون نسخه، مکمل ها و داروهای طبیعی یا گیاهی که استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  13. واکسن بزنید  واکسن هایی برای هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد. متاسفانه، هیچ واکسنی علیه ویروس هپاتیت C وجود ندارد.

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *