کمال گرایی – مجتبی شکوری

دکتر مجتبی شکوری

اندازه گیری و تعریف کمال گرایی – مجتبی شکوری

هاماچک دو نوع کمال گرایی را توصیف می کند. کمال گرایان عادی “از کار سخت احساس لذت واقعی می کنند “، در حالی که کمال گرایان روان رنجور “نمی توانند احساس رضایت کنند ، زیرا از نظر آنها، کاری که انجام می دهند هرگز به اندازه کافی خوب به نظر نمی رسد.” تا رضایتی را توجیه کند  . برنز، به نوبه خود، کمال گرایان را اینگونه تعریف می کند: «افرادی که به طور اجباری و بی وقفه برای  رسیدن به اهداف غیرواقعی تلاش می کنند و ارزش خود را منحصراً بر اساس بهره وری و عملکرد قضاوت می کنند ..

در سال 1991، هیویت و فلت مقیاسی را طراحی کردند ( به انگلیسی PSPS برای مقیاس خودارائی کمال‌گرا) که سه راهبرد خودنمایی فرد کمال‌گرا را ارزیابی می‌کند: نمایش کمال خود، اجتناب از موقعیت‌هایی که ممکن است ناقص به نظر برسد، موقعیت‌ها را آشکار نکنیم. جایی که شما ناقص بوده اید 3 .

در سال 1996، اسلینی مقیاس تقریبا کامل را ایجاد کرد که شامل چهار متغیر است: استانداردها و نظم، روابط، اضطراب ، اهمال کاری . این مقیاس تشخیص کمال گرایی سازگار از کمال گرایی ناسازگار را ممکن می سازد. هم کمال گرایان سازگار و هم ناسازگار امتیاز بالایی در استانداردها و نظم دارند، اما کمال گرایان ناسازگار نیز در اضطراب و اهمال کاری نمره بالایی دارند .

دکتر مجتبی شکوری

مالینگر و دی وایز در کتاب خود بیش از حد کامل ، کمال گرایان را شخصیت های وسواسی توصیف می کنند. مورد اختلال شخصیت وسواسی را نباید با اختلال شخصیت وسواسی اجباری اشتباه گرفت. دومی یک اختلال پزشکی است که می تواند با رفتار مناسکی خاصی همراه باشد . به عقیده مالینگر و دی ویز، کمال گرایان وسواسی هایی هستند که نیاز دارند از خود محافظت کنند و امنیت خود را تضمین کنند و در هر شرایطی احساس کنترل کنند.. آنها با هوشیاری مداوم و با تلاش مفرط، نه تنها موفق می شوند که هرگز ناامید نشوند و بی عیب و نقص باشند، بلکه حتی از مشکلات پیش بینی نشده (مانند رکود اقتصادی) محافظت کنند. این هوشیاری گاهی شامل نظارت مستمر بر گزارش های خبری، آب و هوا یا بازارهای مالی می شود.

افراد کمال گرا معمولاً معتاد به کار هستند که قادر به آرامش نیستند ، افرادی که روزها به خاطر کوچکترین اشتباه یا یک لغزش ساده خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، افرادی که آنقدر مشتاق هستند که شریک زندگی مناسبی پیدا کنند که هرگز رابطه ای پایدار برقرار نمی کنند، کسی که به تعویق می اندازد، دمدمی مزاج است و  غیره کمال گرایان به طور استثنایی نسبت به سرزنش حساس هستند .

کمال گرایان اغلب برخی از یا همه ویژگی های شخصیتی زیر را نشان می دهند: محدودیت عاطفی، ترس از اشتباه یا اشتباه، صرفه جویی، نیاز به بی عیب و نقص بودن، تمایل به لجبازی یا تضاد و غیره  5

کمال گرایی یکی از شانزده عامل شخصیتی است که توسط ریموند کتل شناسایی شده است . می‌توان آن را با پنج ویژگی اصلی شخصیت و وجدان و روان رنجوری مرتبط دانست.

استوبر و اتو در سال 2006 تعاریف و معیارهای مختلف کمال گرایی را بررسی کردند. آنها دریافتند که کمال گرایی دو بعد اصلی دارد: جاه طلبی های کمال گرا و دغدغه های کمال گرایانه. جاه طلبی های کمال گرا با جنبه های مثبت و نگرانی های کمال گرا با جنبه های منفی همراه است (به زیر مراجعه کنید). کمال گرایان سالم در جاه طلبی های کمال گرا امتیاز بالایی و در نگرانی های کمال گرا امتیاز پایینی دارند، در حالی که کمال گرایان ناسالم هم در مورد نگرانی های کمال گرا و هم در جاه طلبی ها امتیاز بالایی کسب می کنند .

جنبه های مثبت کمال گرایی – مجتبی شکوری

کمال گرایی می تواند افراد را به سمت دستاوردهای بزرگ سوق دهد و انگیزه ای برای استقامت در مواجهه با ناامیدی و موانع ایجاد کند. رودل ادعا می کند که “در شکل مثبت خود، کمال گرایی می تواند انرژی محرکه ای را فراهم کند که منجر به عملکرد عالی می شود. توجه دقیق به جزئیات که تحقیقات علمی مستلزم آن است، غیرتی که آهنگسازان را به کار خستگی ناپذیر سوق می دهد تا زمانی که موسیقی آنها صداهای شگفت انگیزی را که تخیل آنها را بشنوند، بازتولید کند ، و سرسختی نقاشانی که تا زمانی که کارشان دقیقاً با هدفشان مطابقت داشته باشد، روی پایه خود می مانند. همه اینها ناشی از کمال گرایی است 7. »

اسلینی دریافت که کمال گرایان سازگار نسبت به افراد غیر کمال گرا سطوح پایین تری از اهمال کاری دارند. هنرمندان، دانشمندان و ورزشکاران با کالیبر بالا اغلب کمال گرایی از خود نشان می دهند. بنابراین، برای مثال، ممکن است کمال‌گرایی میکل آنژ باشد که او را به خلق شاهکارهایی مانند مجسمه دیوید و کلیسای سیستین برانگیخت . در کودکان، کمال‌گرایی [اغلب] با استعداد کمال گرایی – مجتبی شکوری همراه است . لازم] .

دکتر مجتبی شکوری

جنبه های منفی کمال گرایی – مجتبی شکوری

کمال گرایی در شکل آسیب شناختی خود می تواند بسیار آسیب رسان باشد. زمانی که به تعویق انداختن کارها به بعد (“من نمی توانم این پروژه را تا زمانی که راه درست انجام آن را ندانم .”) و زمانی که برای توجیه عملکرد ضعیف یا توجیه عملکرد ضعیف استفاده می شد، نمی توانم این پروژه را به عهده بگیرم . برای جلب همدردی و تایید دیگران (“من نمی توانم باور کنم که نمی دانم چگونه به اهدافم برسم. باید احمق باشم؛ در غیر این صورت چگونه می توانم توضیح دهم که نمی توانم این کار را انجام دهم؟”). در محل کار، کمال گرایی اغلب با بهره وری پایین مشخص می شودزمانی که افراد زمان و انرژی خود را به جزئیات کوچک و بی اهمیت پروژه بزرگتر یا فعالیت های غیر جالب روزانه اختصاص می دهند. این می تواند منجر به افسردگی ، طرد شدن توسط همکاران و افزایش خطر تصادف شود . آدرهولت-الیوت (1989) پنج ویژگی دانش‌آموزان و معلمان کمال‌گرا را توصیف می‌کند که به عملکرد ضعیف کمک می‌کنند: تعلل، ترس از شکست، فلسفه همه یا هیچ، فلج کمال‌گرا و اعتیاد به کار . در روابط صمیمانه، انتظارات غیر واقعی می تواند منجر به نارضایتی عمیق برای هر دو طرف شود10 . کمال گرایان گاهی اوقات در نهایت برای دستیابی به اهداف خود، فعالیت های خانوادگی و اجتماعی را قربانی می کنند.

افراد کمال گرا ممکن است از اضطراب و عزت نفس پایین رنج ببرند . کمال گرایی یک عامل خطر برای اختلال وسواس فکری اجباری ، اختلالات خوردن و افسردگی بالینی است.

درمانگران سعی می کنند افکار منفی را که زیربنای کمال گرایی هستند، به ویژه فلسفه همه یا هیچ که در آن بیمار معتقد است یک دستاورد یا کامل یا بی فایده است، بپردازند . آنها بیماران را تشویق می کنند تا اهداف واقع بینانه تعیین کنند و با ترس خود از شکست مواجه شوند کمال گرایی – مجتبی شکوری.

دکتر مجتبی شکوری و همسرش نیلوفر

علل کمال گرایی – مجتبی شکوری

کمال‌گرایی نیز مانند بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی ، عموماً ویژگی خانوادگی دارد و طبق برخی تزها، یک مؤلفه فیلوژنتیکی (۱۱) ، انتقال از نسلی به نسل دیگر را در خود پنهان می‌کند و باعث این نوع وجود می‌شود. ممکن است والدینی که سبک استبدادی همراه با عشق مشروط را نشان می دهند به رشد کمال گرایی در فرزندان خود کمک کنند .

در نهایت، ممکن است کمال گرایی میراث تکامل گذشته ما باشد. کمال گرایی – مجتبی شکوری انسان‌های انسان‌دوستانه که نیاز به بهبود تدریجی خود (کمال‌گرایی) را در یک دوره طولانی احساس می‌کردند، در واقع می‌توانستند ابزارهای بهتری اختراع کنند ، که به آنها مزیت قابل توجهی برای بقا داد

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *