باجگیری عاطفی (و راه های مقابله با آن)

باج‌گیری عاطفی اصطلاحی است که توسط روان‌درمانگر سوزان فوروارد رایج شده است، که به شکلی از خشونت اشاره می‌کند که شامل دستکاری یک فرد بر دیگری با استفاده از ترس ، تعهد و گناه به عنوان پویایی معاملاتی بین دستکاری‌گر و دستکاری‌شده است.

درک این پویایی ها برای هرکسی که سعی می کند از رفتار دستکاری فرد دیگر رهایی یابد و با اجبارهای خود برای انجام کارهایی که برای دیگران ناراحت کننده، نامطلوب، سنگین یا فداکارانه است کنار بیاید، مفید است.

باجگیری عاطفی به طور کلی

اولین استفاده مستند از “باج گیری عاطفی” در سال 1947 در مجله انجمن ملی روسای زنان در مقاله “اقلیم باج گیری عاطفی” ظاهر شد . این اصطلاح برای توصیف نوعی از مدل کنترل کلاس درس مشکل ساز که اغلب توسط معلمان استفاده می شود استفاده می شود. 2 استر ویلار ، یک پزشک آرژانتینی، همچنین در اوایل دهه 1970 از اصطلاح “باج گیری عاطفی” برای توصیف یک استراتژی والدینی که در میان برخی از مادران چند فرزند مشاهده شد، استفاده کرد. 3

باج گیری عاطفی معمولا شامل دو نفر می شود که یک رابطه شخصی یا صمیمی نزدیک برقرار کرده اند. 4 کودکان همچنین برای ارتقای منافع خود و رشد خود در سیستم خانواده از جذابیت ویژه و باج گیری عاطفی استفاده می کنند. 5

باج‌گیران عاطفی از ترس، تعهد و احساس گناه در روابط خود استفاده می‌کنند و مطمئن می‌شوند که دیگران از رویارویی با آن‌ها می‌ترسند، مجبور می‌شوند تسلیم خواسته‌هایشان شوند و در صورت مقاومت غرق در احساس گناه می‌شوند. با آگاهی از این که یکی از نزدیکان آنها خواهان محبت، تایید یا تایید هویت و ارزش خود است، ممکن است تهدید کنند که آن را دریغ می کنند (مثلاً عشق را دریغ می کنند) یا آن را به طور کامل از بین می برند، و باعث می شود نفر دوم احساس کند که باید برنده شود. آن را برای خودشان. 6 ترس، تعهد یا گناه معمولاً به عنوان “FOG” شناخته می شود (ترس – تعهد – گناه). FOG مخفف مصنوعی در انگلیسی (به معنای مه) است که به چیزی اطلاق می شود که موقعیت یا فرآیندهای فکری کسی را مبهم و سردرگم می کند.

شخصی که به شیوه ای کنترل کننده عمل می کند، اغلب از طرف مقابل چیزی می خواهد که خواستن آن مشروع است. آنها ممکن است بخواهند احساس کنند مورد علاقه، امنیت، ارزشمند بودن، قدردانی، حمایت، نیاز و غیره هستند. با این حال، مشکل اغلب در راه هایی است که آنها به آنچه می خواهند می رسند، یا نسبت به نیازهای دیگران بی احساس هستند، و آنچه نگران کننده تر است، واکنش دیگران به همه اینها است.

افرادی که تحت تأثیر باج‌گیری عاطفی قرار گرفته‌اند ممکن است مجبور شوند تحت فشار ناشی از تهدید مسئولیت جدایی دیگری عمل کنند و ممکن است در یک چرخه معیوب قرار بگیرند که در آن به باج‌گیر اجازه می‌دهند تصمیمات و رفتارهایشان را کنترل کند، چیزی که دوریس لسینگ آن را به عنوان توصیف کرد . “نوعی مه روانی”.

انواع باجگیری عاطفی

فوروارد و فریزر چهار نوع باج‌گیری را شناسایی می‌کنند که هر کدام سبک خاص خود را برای دستکاری ذهن دارند :

پسر مثال
تهدید پانیشر غذایی را که برایت آماده کردم بخور وگرنه بهت صدمه می زنم.
تهدید خودتنبیهی غذایی را که برایت آماده کردم بخور وگرنه به خودم آسیب می زنم.
تهدید رنجور از غذایی که برات آماده کردم بخور داشتم برای خودم ذخیره می کردم. من متعجبم که حالا چه اتفاقی خواهد افتاد.
تهدید تانتالیزر از غذایی که براتون آماده کردم بخور شاید یه دسر خوشمزه به دستت بیاد

الگوها و ویژگی های باجگیری عاطفی

باجگیری عاطفی و اعتیادها

معتادان اغلب بر این باورند که کنترل کردن راهی برای دستیابی به موفقیت و خوشبختی در زندگی است. افرادی که از این قانون پیروی می کنند از آن به عنوان یک مهارت بقا استفاده می کنند، زیرا معمولاً آن را در کودکی آموخته اند. تا زمانی که شما قوانین را وضع کنید، هیچکس نمی تواند شما را با احساسات خود به گوشه ای برگرداند.

باجگیری عاطفی و بیماری روانی

افراد با شرایط روانی خاصی مستعد کنترل رفتار هستند، از جمله افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید ، اختلال شخصیت مرزی ، و اختلال شخصیت خودشیفته.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به ویژه مستعد استفاده از باج گیری عاطفی هستند (همانطور که خودشیفتگان مخرب هستند). با این حال، اعمال آنها ممکن است تکانشی باشد و با ترس و احساس ناامیدانه ناامیدی کنترل شود، نه محصول هر برنامه ای آگاهانه.

باجگیری عاطفی و وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی اغلب شامل قرار دادن اولویت های دیگران بر نیازهای خود است، بنابراین شما بیش از حد نگران نیازهای دیگران هستید. این می تواند در هر نوع رابطه رخ دهد: خانواده، کار، دوستی و همچنین روابط عشقی، بین همسالان یا در اجتماع.

باجگیری عاطفی و آنفلوانزا و کودکان

اولیور جیمز این هجوم را به الگوی تربیت کودکان مرتبط می‌داند که در آن قربانیان “در دوران کودکی در معرض نوعی باج‌گیری عاطفی قرار می‌گرفتند. عشق مادرانشان مشروط به نشان دادن رفتارهایی است که به اهداف والدین می‌رسند.”

باجگیری عاطفی و آموزش جرات ورزی

آموزش جرات ورزی افراد را تشویق می کند که در تلاش های ناموفق برای مبارزه با باج گیر عاطفی شرکت نکنند، بلکه یک جمله خنثی مانند “من می توانم احساست را ببینم ” را تکرار کنند . به آنها آموزش داده می شود که اظهارات خود را در محدوده نگه دارند تا تسلیم شوخی های اجباری ، باج گیری عاطفی یا ارعاب نشوند .

باجگیری عاطفی و مداخلات

تکنیک‌های مقاومت در برابر باج‌گیری عاطفی شامل تقویت مرزهای شخصی، مقاومت در برابر خواسته‌ها، ایجاد یک بیانیه توانمندسازی (عزم برای مقاومت در برابر فشار) و خرید زمان برای شکستن الگوهای قدیمی است. برقراری ارتباط مجدد با بخش‌های خودمختار خود که باج‌گیر آن را دور انداخته بود آسان نیست. ممکن است فرد بر اساس باج گیری عاطفی احساس گناه کند، حتی زمانی که اذعان می کند که گناه القایی و غیرمنطقی است، اما همچنان می تواند در برابر جبران بیش از حد مقاومت کند و تلاش باج گیر برای جلب توجه با پرتاب خشم را نادیده بگیرد. با این حال، نادیده گرفتن دستکاری به روش دوستانه می تواند منجر به تشدید آن و تهدید به جدایی یا متهم شدن به “دیوانه بودن” شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *