نگاهی تاریخی به جنگ اوکراین

نگاهی تاریخی به جنگ اوکراین

به طور خلاصه

  • هر تساوی فرضی در این درگیری یک برد برای روسیه خواهد بود
  • پیامدهای دراز مدت شکست اوکراین اغلب دست کم گرفته می شود
  • تنها غرب، به جای هر یک از طرفین متخاصم، می تواند پیروز را تعیین کند

پیش بینی زمان و چگونگی پایان جنگ روسیه علیه اوکراین چالش بسیار دشواری است. سناریوهای اساسی ممکن است شبیه به یک مسابقه فوتبال به نظر برسند: پیروزی اوکراین، پیروزی روسیه یا تساوی.

با این حال، وضعیت بسیار پیچیده تر از یک مسابقه فوتبال است. ورزش ها بر اساس قوانین مشخصی انجام می شود که توسط هر دو تیم به رسمیت شناخته شده است. رعایت این قوانین توسط یک داور کنترل و اجرا می شود که تصمیمات او توسط همه طرف ها پذیرفته می شود. در فوتبال، آنچه برد، تساوی و باخت در نظر گرفته می شود – تفاوت گل های زده شده – به وضوح توسط هر دو تیم تعریف شده و مورد احترام است. علاوه بر این، یک مسابقه فوتبال (اگرچه ممکن است در برخی موارد مشکل بزرگی باشد) از یک امر وجودی و مرگ یا زندگی دور است. پیامدهای هر یک از نتایج معمولاً پیامدهای عمده ای برای سایر حوزه های مهم ندارد – مانند سرنوشت ده ها کشور و زندگی صدها میلیون نفر، از جمله امنیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کشورها و شهروندان آنها.

با توجه به گفتمان عمومی و نگرش بسیاری از دیپلمات ها و روشنفکران غربی در مورد جنگ کنونی، به طور فزاینده ای به نظر می رسد که این تفاوت ها توسط کسانی که (آگاهانه یا ناآگاه) برای سازش در اوکراین، نوعی «تساوی» (تساوی) به رسمیت شناخته نمی شوند. بسیاری به این کار ادامه می دهند، بدون شک با حسن نیت و حسن نیت. اما تاریخ شواهد فراوانی ارائه می دهد که راه جهنم با نیت خیر هموار شده است.

بنابراین اجازه دهید ابتدا سعی کنیم تعریف کنیم که چه چیزی را می توان پیروزی برای اوکراین، چه چیزی را می توان پیروزی برای روسیه و چه چیزی را می توان “تساوی” تلقی کرد.

پیروزی اوکراین

بیان کردن پیروزی اوکراین ساده‌ترین راه است، زیرا کیف به وضوح آن را تعریف کرده و بارها بر آن تأکید کرده است، عمدتاً از طریق رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی. به ویژه، این به معنای احیای تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای قبل از 2014، تضمین های امنیتی آینده، عواقب جنایی جنایات جنگی روسیه و جبران خسارت مادی ناشی از آن است. عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا نیز باید بخشی از (و ضامن) پیروزی آن باشد.

اجازه دهید اضافه کنیم که مشروعیت این اهداف و بر این اساس پیروزی اوکراین بسیار قوی است. آنها مطابق با قوانین بین المللی هستند، اکثر جمعیت اوکراین از آنها حمایت می کنند و توسط نمایندگان سیاسی قانونی که در انتخابات آزاد و دموکراتیک انتخاب شده اند تبلیغ می شوند.

پیروزی روسیه

تعریف پیروزی برای روسیه به دلایل مختلف بسیار دشوارتر است. در ابتدا، هدف مسکو از حمله به اوکراین، تصرف کل کشور و حذف دولت قانونی و منتخب دموکراتیک آن بود. پس از یک شکست رعد اسا در بهار 2022، هدف کنترل هر چه بیشتر اوکراین و سپس الحاق چهار منطقه خاص (لوهانسک، دونتسک، زاپوریژژیا و خرسون) به روسیه شد.

دقیقاً هدف امروز کرملین دقیقاً مشخص نیست. از یک نظر، جزئیات خیلی مهم نیستند. هدف اساسی و غیرقابل انکار روسیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را می توان از همان ابتدا انکار پیروزی اوکراین دانست: جلوگیری از حضور اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و مستقل که نه تنها قلمرو خود را کنترل می کند، بلکه آزادانه برای آینده خود بر اساس اراده تصمیم گیری می کند. اکثریت مردمش این هدف اساسی است که روسیه در اوکراین به دنبال آن است و آن را بی‌رحمانه و تهاجمی در تضاد با قوانین بین‌المللی دنبال می‌کند – نه تنها امروز بلکه حداقل از سال 2014.

دو نتیجه

در این راستا، نه سه، بلکه تنها دو سناریو اساسی برای روند جنگ روسیه علیه اوکراین وجود دارد. “قرعه کشی” وجود ندارد. هر نتیجه ای غیر از پیروزی اوکراین، همانطور که آنها آن را تعریف می کنند، به عنوان یک پیروزی برای روسیه واجد شرایط است.

در عین حال اوکراین بدون کمک متحدان غربی خود نمی تواند پیروز شود. در حالی که در حال حاضر در سطوح بالای تاریخی بوده است، اما این کمک برای رسیدن به پیروزی اوکراین کافی نیست. و برای تکرار، هرگونه سازش، درگیری منجمد یا شکل دیگری از بن بست به معنای پیروزی روسیه است.

نه اوکراین و نه روسیه نمی توانند تصمیم بگیرند که کدام یک از دو سناریو ممکن محقق شود. هر دو طرف هر کاری که می توانند برای پیروزی انجام می دهند و خواهند کرد و نمی توانند خیلی بیشتر از آنچه اکنون انجام می دهند انجام دهند. در عوض، برنده را غرب تعیین خواهد کرد. سوال این است که آیا متوجه خواهد شد که تنها دو گزینه قابل اجرا وجود دارد و به اوکراین کمک می کند بیشتر و سریعتر از آنچه تاکنون انجام داده است.

تقریباً یک سال پیش نوشتم که چرا هیچ سازش با رئیس جمهور پوتین را راه حل جنگ نمی دانم . در طول سال گذشته، شواهد زیادی وجود داشته است که نشان می دهد “تساوی” به معنای پیروزی برای روسیه است. با این حال خطر چنین نتیجه ای کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *