گاوگیجه یا گوه گیجه کدام درست است؟

 

 

 

 

 

 

 

هیپوپلازی مخچه

عفونت داخل رحمی ویروس اسهال ویروسی گاوی (BVDv) در حدود 90 تا 130 روز بارداری باعث هیپوپلازی مخچه (شکست مخچه در رشد طبیعی می شود).

این یک ناهنجاری مادرزادی شایع است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

 

هیپوپلازی مخچه (ناتوانی مخچه در رشد طبیعی) ناشی از عفونت درون رحمی ویروس اسهال گاوی (BVDv) است.

علائم بالینی

هیپوپلازی مخچه با حمل سر پایین، ایستادن گسترده و ناهماهنگی، به ویژه در پاهای عقب اما با حفظ قدرت عضلانی طبیعی مشخص می شود.

 

هیپوپلازی مخچه با حمل سر پایین، ایستادن گسترده و عدم هماهنگی مشخص می شود.

 

هیپوپلازی مخچه یک ناهنجاری مادرزادی مغزی شایع گوساله ها است

تشخیص

ویروس BVD را می توان از جمع آوری بافت در زمان گوش دادن جدا کرد. متناوبا، تغییرات هیستوپاتولوژیک مشخصه در کالبدگشایی یافت می شود.

رفتار

هیچ درمانی برای هیپوپلازی مخچه وجود ندارد و گوساله های مبتلا باید معدوم شوند زیرا آنها خطری برای گاوهای حساس در گله دارند زیرا اغلب تا پایان عمر خود ویروس را دفع می کنند.

اقدامات پیشگیری/کنترل

BVD را می توان با اقدامات ایمنی زیستی موثر در گله بدون عفونت و/یا واکسیناسیون کنترل کرد. اسکاتلند یک طرح ریشه کنی ایجاد کرده است که به خوبی در حال پیشرفت است. مشارکت کامل و مشتاقانه هر کشاورز برای موفقیت ضروری است که بازده مالی و سلامت گله را برای بسیاری از کشاورزان به همراه خواهد داشت.

مننژیت باکتریایی

ورود باکتری از طریق روده، با محلی سازی در غشاء (مننژها) اطراف مغز، ناشی از شکست در انتقال آنتی بادی غیرفعال (دریافت ضعیف آغوز) و سطوح بالای چالش باکتریایی در محیط گوساله است. این بیماری در گوساله‌هایی که در محیط‌های بسته و در شرایط غیربهداشتی متولد می‌شوند، شایع‌تر است.

ارائه بالینی

علائم بالینی اولیه شامل عدم پیروی از سد، عدم رفتار مکیدن، افسردگی، خیره شدن به ستاره و ضعف است. با پیشرفت بیماری، گوساله مبتلا کور می شود اما نسبت به لمس و صداهای ناگهانی بیش از حد واکنش نشان می دهد. تشنج درست قبل از مرگ دیده می شود.

 

 

علائم بالینی اولیه مننژیت شامل عدم رفلکس مکیدن، افسردگی و ضعف است

 

گوساله ها ممکن است رفتار “فشار دادن سر” را نشان دهند

 

 

گوساله‌ها نابینا هستند و ممکن است رفتار «ستاره‌نگری» از خود نشان دهند

 

 

تشنج در مننژیت درست قبل از مرگ دیده می شود

رفتار

درمان شدید آنتی بیوتیکی داخل وریدی در اسرع وقت پس از شروع علائم بالینی ضروری است.

اقدامات پیشگیری/کنترل

بهبود بهداشت در محل زایمان و اطمینان از انتقال به موقع آنتی بادی غیرفعال (سه لیتر آغوز در عرض دو ساعت پس از تولد) باید از اکثر عفونت های نوزادی از جمله مننژیت جلوگیری کند.

آبسه مغزی

علائم بالینی به آهستگی پیشرونده بوده و ناشی از ماهیت فضایی ضایعه است. افسردگی معمولاً با چرخاندن سر به سمت قفسه سینه حیوان مشاهده می شود. ممکن است چرخش اجباری وجود داشته باشد اما گاوهای مبتلا اغلب بی حرکت می ایستند و سر را به گوشه ای هل می دهند. گوساله در چشم مخالف آبسه کور است.

رفتار

درمان روزانه با پنی سیلین به مدت شش هفته ممکن است پیشرفت عفونت را متوقف کند اما پیش آگهی طولانی مدت بسیار ضعیف است.

اقدامات پیشگیری/کنترل

پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی گوساله‌های نوزادی مستلزم اطمینان از انتقال آنتی‌بادی غیرفعال کافی و کاهش چالش‌های باکتریایی محیطی، با حفظ استانداردهای بهداشتی خوب در محل نگهداری زایمان است.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی معمولاً از عفونت صعودی شیپور استاش ناشی می شود.

ارائه بالینی

علامت بالینی اصلی در بیماری دهلیزی، انحراف سر 5 تا 10 درجه به سمت پایین به سمت آسیب دیده است. ممکن است تعادل، خم شدن و حرکت/چرخ زدن به سمت طرف آسیب دیده از بین برود. هنگام راه رفتن، گاوها تمایل دارند به سمت ناحیه آسیب دیده حرکت کنند.

 

 

ممکن است در بیماری دهلیزی تعادل از بین برود

 

 

علامت بالینی اصلی در بیماری دهلیزی، انحراف سر 5 تا 10 درجه به سمت پایین به سمت آسیب دیده است.

رفتار

عفونت باکتریایی به درمان روزانه با 44000 واحد بر کیلوگرم پروکائین پنی سیلین به مدت هفت روز متوالی به خوبی پاسخ می دهد.

فلج اطفال (PEM) همزمان با نکروز مغزی (CCN)

تعریف/نمای کلی

PEM یک وضعیت پراکنده است که بر گاوهای در حال رشد مرتبط با جیره های کنسانتره بالا تأثیر می گذارد.

ارائه بالینی

حیوانات مبتلا کسل کننده هستند و ممکن است خود را از سایرین در گروه جدا کنند. کالسکه بالای سر وجود دارد و گاوهای مبتلا ممکن است تلو تلو بخورند. کوری وجود دارد اما حیوانات به لمس ناگهانی و صداهای بلند واکنش غیر طبیعی نشان می دهند. با پیشرفت بیماری، حیوانات اغلب سرشان را به گوشه ها فشار می دهند و دندان قروچه مکرر وجود دارد. در صورت عدم درمان، فعالیت تشنج در مراحل بعدی شایع است.

تشخیص

تشخیص PEM اساساً بر اساس تاریخچه، علائم بالینی و پاسخ به تجویز داخل وریدی تیامین است.

رفتار

بهبود پس از تزریق داخل وریدی تیامین هیدروکلراید در اوایل بیماری معمولاً در عرض 24 ساعت مشهود است. بهبودی کامل بالینی ممکن است یک هفته طول بکشد.

لیستریوز

لیستریوز به طور پراکنده در گاو رخ می دهد که در بیشتر موارد با تغذیه علوفه های ضعیف تخمیر شده/حفاظتی همراه است.

ارائه بالینی

گاوها غالباً «مایل به پیشرانی» دارند و ممکن است سرشان به زور از یک دروازه یا زیر دهانه تغذیه یا در جلوی اتاقک فرو رفته باشد. کاهش اشتها در طی چند روز منجر به ظاهری ضعیف، کاهش قابل توجه تولید شیر در گاوهای شیرده و کاهش وزن می شود. از دست دادن بزاق منجر به نهفتگی شکمبه می شود که باعث درد شکم می شود که به صورت حالت قوس دار و دندان قروچه مکرر ظاهر می شود. ضعف نیز ممکن است وجود داشته باشد.

 

کاهش اشتها در طی چند روز و در نتیجه ظاهری ضعیف

کاهش اشتها در طی چند روز و در نتیجه ظاهری ضعیف است

 

افتادگی گوش و پلک بالایی و شلی لب در یک طرف صورت

در سمت چپ صورت این گاو گوش چپ افتاده و پلک بالایی و لب شل شده وجود دارد.

فلج ماهیچه های گونه و کاهش احساس پوست در یک طرف صورت با گوش افتاده، افتادگی پلک بالا و شلی لب وجود دارد.

تشخیص های افتراقی

  • جراح دامپزشک شما همچنین موارد زیر را در نظر خواهد گرفت:
  • ضایعه دهلیزی
  • آمپیم باسیلار
  • آبسه مغزی
  • کتوز عصبی/استونمی

رفتار

درمان با دوزهای بالای پنی سیلین برای روز اول با دوزهای معمولی تر برای 7-14 روز آینده توصیه شده است.

از دست دادن بزاق و ناتوانی در نوشیدن به طور معمول منجر به کم آبی بدن و اسیدوز متابولیک می شود. هنگام جایگزینی مایعات با لوله دهانی معده باید مراقب بود زیرا انقباض شکمبه ناشی از بی اشتهایی چند روزه ممکن است منجر به برگشت غیرفعال مایع در اطراف لوله معده (یا پمپ آگر) شود.

اقدامات پیشگیری/کنترل

تخمیر خوب با بریدن چمن در مراحل اولیه رشد (ارزش هضم بالا > 72) حاوی محتوای قند قابل تخمیر بالا، پژمردگی به مدت 24 ساعت و استفاده از افزودنی های مختلف سیلو، اعم از قند یا اسیدهای آلی تضمین می شود. فشرده سازی گیره سیلو برای بیرون راندن تمام هوا و به دنبال آن یک مهر و موم محکم برای جلوگیری از تکثیر باکتری های هوازی مهم است. آلودگی خاک سیلو با چرخاندن مزارع چمن در ابتدای فصل رشد کاهش می یابد.

مسمومیت از سرب

به بولتن سموم مراجعه کنید.

آمپیم باسیلار (آبسه هیپوفیز)

این وضعیت به صورت پراکنده رخ می دهد اما اغلب با قرار دادن حلقه های گاو نر همراه است.

اتیولوژی

عفونت موضعی، پس از قرار دادن حلقه، به رگ های خونی اطراف غده هیپوفیز گسترش می یابد و باعث آمپیم باسیلار می شود.

ارائه بالینی

علائم بالینی متغیر است و نیاز به معاینه و درمان فوری دامپزشکی دارد. پاسخ درمانی در مراحل اولیه خوب است اما در صورت تاخیر در درمان مناسب، به سرعت بدتر می شود.

 

آمپیم باسیلار

علائم بالینی آمپیم باسیلار متغیر است و نیاز به بررسی و درمان فوری دامپزشکی دارد.

اقدامات پیشگیری/کنترل

هنگام قرار دادن حلقه های گاو نر، مراقبت / بهداشت را رعایت کنید. از گیره‌های بولداگ که در سوراخ‌های بینی فرو می‌روند به‌عنوان بازدارنده برای مکیدن متقاطع در گاو استفاده نکنید.

 

گیره بولداگ

گیره های تنگ بولداگ که در سوراخ های بینی برای جلوگیری از مکیدن متقاطع در گاو قرار می گیرد ممکن است منجر به آمپیم باسیلار شود.

انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی (BSE)

تعریف/نمای کلی

انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی (BSE)، اولین بار در بریتانیا در سال 1987 گزارش شد. از اوج بیش از 37000 مورد BSE در سال در سال 1992، کمتر از 20 مورد از سال 2011 وجود داشته است.

ارائه بالینی

علائم شامل کاهش وزن مزمن و کاهش تولید شیر طی چند هفته است. گاوهای مبتلا خود را منزوی می کنند و با پشتی قوس دار و حالتی پهن می ایستند. گاوهای مبتلا مضطرب، مضطرب و نسبت به حرکات ناگهانی و صداهای بلند بیش از حد واکنش نشان می دهند. ناهماهنگی مشخصی در پاهای عقب وجود دارد. گاوها در مواجهه با موانعی مانند پله ها، رمپ ها و دروازه های باریک مشکل دارند. هنگامی که در سهام محصور می شود، تحریک اغلب باعث لگد زدن و فریاد زدن خشونت آمیز می شود. گاوهای مبتلا ممکن است نسبت به سایر گاوهای گروه پرخاشگری نشان دهند. پیشرفت سریع علائم بالینی وجود دارد و گاو ممکن است در عرض دو تا ده هفته پس از اولین تشخیص علائم بالینی ضعیف شده و دراز بکشد.

BSE

گاوهای مبتلا به BSE جدا به نظر می رسند، خود را منزوی می کنند و با پشتی قوس دار می ایستند. (نگرش گوساله را با سد آن مقایسه کنید)

BSE

ظاهر گاو را با BSE (در مرکز) که در کنار گاوهای معمولی قرار دارد مقایسه کنید

تهاجم BSE

گاوهای مبتلا به BSE ممکن است نسبت به سایر گاوهای گروه پرخاشگری نشان دهند

تشخیص های افتراقی

  • لیستریوز
  • هیپومنیزیمی
  • ضایعات اشغال کننده فضا
  • مسمومیت از سرب
  • مسمومیت با ارگانوفسفره
  • آنسفالوپاتی کبدی

رفتار

هیچ درمانی وجود ندارد.

اقدامات پیشگیری/کنترل

BSE یک بیماری قابل اطلاع (به اداره محلی بهداشت حیوانات) است. کشتار اجباری با انهدام لاشه (سوزاندن از سال 1991) و با پرداخت غرامت به کشاورز از 8 مرداد 1367 آغاز شده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *