متادون چیست و چرا برای ترک اعتیاد استفاده می‌ شود؟

متادون

متادون دارویی است که برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) استفاده می شود. متادون یک آگونیست کامل اپیوئیدی طولانی اثر و یک داروی کنترل شده با برنامه دوم است. متادون مورد استفاده برای درمان افرادی که تشخیص تایید شده اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) دارند، تنها از طریق یک OTP دارای گواهی SAMHSA قابل توزیع است.

متادون چیست؟

متادون دارویی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان OUD  و همچنین برای کنترل درد تایید شده است. زمانی که متادون طبق تجویز مصرف شود، ایمن و موثر است. متادون به افراد کمک می کند تا به بهبودی دست یابند و آن را حفظ کنند و زندگی فعال و معنادار را به دست آورند. متادون یکی از اجزای یک برنامه درمانی جامع است که شامل مشاوره و سایر درمان‌های سلامت رفتاری برای ارائه رویکردی کامل به بیماران است.

متادون چگونه کار می کند؟

متادون، یک آگونیست مواد افیونی با اثر طولانی، میل به مواد افیونی و ترک را کاهش می دهد و اثرات مواد افیونی را کمرنگ یا مسدود می کند. مصرف روزانه آن به صورت مایع، پودر و دیسکت موجود است.

چگونه یک بیمار می تواند متادون دریافت کند؟

بیمارانی که برای درمان OUD از متادون استفاده می کنند باید این دارو را زیر نظر پزشک دریافت کنند. پس از یک دوره ثبات (بر اساس پیشرفت و انطباق ثابت و ثابت شده با دوز دارو)، ممکن است بیماران مجاز به مصرف متادون در خانه بین بازدیدهای برنامه باشند.

مدت زمانی که فرد درمان با متادون را دریافت می کند متفاوت است. با توجه به انتشارات مؤسسه ملی سوء مصرف مواد،  اصول درمان اعتیاد به مواد مخدر: راهنمای پژوهشی (نسخه سوم) ، طول درمان با متادون باید حداقل 12 ماه باشد. برخی از بیماران ممکن است نیاز به نگهداری طولانی مدت داشته باشند. بیماران باید با پزشک خود همکاری کنند تا به تدریج دوز متادون خود را کاهش دهند تا از قطع دارو جلوگیری شود.

صدور گواهینامه برنامه های درمان مواد افیونی

صدور گواهینامه برنامه های درمان مواد افیونی

طبق قانون، فقط یک برنامه درمان مواد افیونی (OTP) دارای گواهی SAMHSA می‌تواند متادون را برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی تجویز کند.

بیاموزید که چگونه OTP شما می تواند برای درمان اختلالات مصرف مواد معتبر و گواهی شود .

اطلاعیه مقررات OTP در مورد قوانین پیشنهادی

در 13 دسامبر 2022، SAMHSA اعلامیه ای درباره قوانین پیشنهادی (NPRM) منتشر کرد تا مقررات حاکم بر برنامه های درمان مواد افیونی را به روز کند تا موانعی را که مانع درمان آمریکایی ها برای اختلالات مصرف مواد افیونی شده است، برطرف کند. برای اطلاعات بیشتر، سوالات متداول درباره NPRM را بخوانید .

مخاطبین برنامه درمان مواد افیونی

برای اطلاعات در مورد داروها برای اختلال مصرف مواد افیونی (MOUD) یا گواهی برنامه‌های درمان مواد افیونی (OTPs)، با بخش درمان‌های دارویی SAMHSA به شماره  2700-276-240  یا  DPT@SAMHSA.HHS.Gov تماس بگیرید .

برای کمک به برنامه اکسترانت برنامه درمان با مواد افیونی، با دفتر راهنمای OTP به شماره  1-866-348-5741  یا  OTP-Help@jbsinternational.com تماس بگیرید .

مخاطبین پشتیبانی را ارائه دهید

برای کسب اطلاعات در مورد درمان SUD در تنظیمات مطب، با مرکز SAMHSA برای درمان سوء مصرف مواد (CSAT) به شماره 866-BUP-CSAT (2728-287-866) یا providersupport@samhsa.hhs.gov تماس بگیرید .

ایمنی متادون

متادون زمانی که طبق تجویز مصرف شود بی خطر و موثر است. داروی متادون به طور خاص برای هر بیمار طراحی شده است (و دوزها اغلب تنظیم و تنظیم می شوند) و هرگز نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود یا به دیگران داده شود. این امر به ویژه برای بیمارانی که متادون را در خانه مصرف می‌کنند و نیازی به مصرف دارو تحت نظارت مستقیم OTP ندارند، مهم است.

بیماران باید سابقه سلامت کامل خود را با ارائه دهندگان بهداشت به اشتراک بگذارند تا از استفاده ایمن از دارو اطمینان حاصل کنند.

سایر داروها ممکن است با متادون تداخل داشته باشند و باعث ناراحتی قلبی شوند. حتی پس از از بین رفتن اثرات متادون، مواد فعال دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می مانند. اگر بیماران متادون را طبق دستور مصرف نکنند ، مصرف بیش از حد غیر عمدی ممکن است.

نکات زیر می تواند به دستیابی به بهترین نتایج درمانی کمک کند:

  • هرگز بیش از مقدار تجویز شده استفاده نکنید و همیشه در زمان های تجویز شده مصرف کنید. اگر یک دوز فراموش شد، یا اگر احساس کردید که موثر نیست، دوز اضافی متادون مصرف نکنید.
  • هنگام مصرف متادون الکل مصرف نکنید.
  • مراقب رانندگی یا کار با ماشین آلات با متادون باشید.
  • در صورت مصرف بیش از حد متادون یا مشکوک به مصرف بیش از حد با 911 تماس بگیرید.
  • با نگهداری آن دور از دسترس، از بلع تصادفی کودکان و حیوانات خانگی جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر، به کمپین آموزشی CDC Up and Away مراجعه کنید.
  • متادون را در دمای اتاق و دور از نور نگهداری کنید.
  • متادون خود را با کسی به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم مشابهی داشته باشد یا از شرایط مشابه رنج می برد.
  • متادون استفاده نشده را با خیال راحت دور بریزید. برای راهنمایی با پزشک MOUD خود صحبت کنید، یا برای اطلاعات بیشتر در مورد دفع ایمن داروهای استفاده نشده، از سایت دفع داروهای بلااستفاده FDA یا صفحات وب دفع داروی DEA بازدید کنید .

از انتشارات SAMHSA بیشتر بیاموزید دستورالعمل ها را دنبال کنید: نحوه استفاده ایمن از متادون – 2009 (به زبان اسپانیایی نیز موجود است ).

عوارض شایع و جدی متادون

عوارض جانبی را باید جدی گرفت، زیرا برخی از آنها ممکن است نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی باشد. بیماران باید مصرف متادون را قطع کنند و فورا با پزشک یا خدمات اورژانس تماس بگیرند.

به بیماران و پزشکان توصیه می‌شود که همه عوارض جانبی را به‌صورت آنلاین به MEDWatch ، برنامه گزارش‌دهی ایمنی محصولات پزشکی FDA برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، بیماران و مصرف‌کنندگان یا با شماره تلفن 1-800-FDA-1088 گزارش کنند .

اطلاع:

ارتباطات ایمنی دارویی FDA:

  • به عنوان بخشی از تلاش های مداوم خود برای رسیدگی به بحران مواد افیونی کشور، FDA به چندین به روز رسانی برای اطلاعات تجویز داروهای ضد درد مخدر نیاز دارد. این تغییرات به منظور ارائه راهنمایی های اضافی برای استفاده ایمن از این داروها در حالی که فواید مهم آن در صورت استفاده مناسب را نیز تشخیص می دهند، انجام می شود. این تغییرات برای هر دو آماده سازی فوری رهش (IR) و آماده سازی طولانی رهش / طولانی اثر (ER/LA) اعمال می شود.
  • به‌روزرسانی‌های مواد افیونی IR بیان می‌کند که این داروها نباید برای مدت طولانی استفاده شوند، مگر اینکه درد به اندازه‌ای شدید باشد که نیاز به داروی ضددرد شبه افیونی داشته باشد و گزینه‌های درمانی جایگزین کافی نیستند، و بسیاری از شرایط درد حاد که در محیط سرپایی درمان می‌شوند، نیازی به درمان ندارند. از چند روز داروی ضد درد مخدر.
  • به‌روزرسانی‌های اپیوئیدهای ER/LA توصیه می‌کنند که این داروها برای دردهای شدید و مداوم که نیاز به دوره طولانی درمان با داروهای ضد درد روزانه دارند و گزینه‌های درمانی جایگزین برای آن‌ها کافی نیست، اختصاص داده شوند.
  • هشدار جدیدی در مورد پردردی ناشی از مواد افیونی (OIH) برای داروهای ضد درد شبه افیونی IR و ER/LA اضافه شده است. این شامل اطلاعات توصیف علائمی است که OIH را از تحمل و ترک مواد افیونی متمایز می کند.
  • اطلاعات موجود در جعبه هشدار برای همه داروهای ضددرد شبه افیونی IR و ER/LA به روز می شود و دوباره سفارش می شود تا اهمیت هشدارهای مربوط به افسردگی تنفسی تهدید کننده حیات و خطرات مرتبط با استفاده از داروهای ضد درد اپیوئیدی همراه با بنزودیازپین ها یا سایر داروهای افسردگی را افزایش دهد. سیستم عصبی مرکزی (CNS).
  • تغییرات دیگری نیز در بخش‌های مختلف اطلاعات تجویز برای آموزش پزشکان، بیماران و مراقبان در مورد خطرات این داروها مورد نیاز است.

هشدار مهم:

متادون ممکن است در حال شکل گیری عادت باشد. متادون را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف دوز بیشتر، دفعات بیشتر یا مصرف آن برای مدت زمان طولانی تر یا به روشی متفاوت با تجویز پزشک خودداری کنید. در حین مصرف متادون، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اهداف درمان درد، طول درمان و سایر روش های مدیریت درد خود صحبت کنید. اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده تان مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید یا تا به حال مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید، از داروهای خیابانی استفاده کرده اید، یا تا به حال از داروهای خیابانی استفاده کرده اید، یا بیش از حد از داروهای تجویزی استفاده کرده اید، یا مصرف بیش از حد مصرف کرده اید، یا اگر قبلاً افسردگی یا افسردگی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. یک بیماری روانی دیگر در صورت داشتن یا داشتن هر یک از این شرایط، خطر مصرف بیش از حد متادون وجود دارد.

متادون ممکن است باعث مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی شود، به خصوص در طول 24 تا 72 ساعت اول درمان و هر زمانی که دوز شما افزایش یابد. پزشک در طول درمان شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر دچار کندی تنفس یا آسم هستید یا قبلاً داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که متادون مصرف نکنید. همچنین در صورتی که بیماری ریوی مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD؛ گروهی از بیماری های ریوی شامل برونشیت مزمن و آمفیزم)، آسیب به سر، تومور مغزی، یا هر وضعیتی که میزان آن را افزایش می دهد، به پزشک خود اطلاع دهید. فشار در مغز شما خطر ابتلا به مشکلات تنفسی ممکن است بیشتر باشد اگر یک فرد مسن هستید یا به دلیل بیماری ضعیف یا سوء تغذیه دارید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید،

مصرف برخی از داروهای دیگر در طول درمان با متادون ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی و تهدید کننده زندگی مانند مشکلات تنفسی، آرام بخش یا کما را افزایش دهد. در صورت مصرف یا قصد مصرف هر یک از داروهای زیر به پزشک خود اطلاع دهید: داروهای ضد روان پریشی مانند آریپیپرازول (Abilify)، آسناپین (Saphris)، کاریپرازین (Vraylar)، کلرپرومازین، کلوزاپین (ورساکلوز)، فلوفنازین، هالوپریدول (Haldol)، ایلوپریدون. (فاناپت)، لوکساپین، لورازیدون (لاتودا)، مولیندون، اولانزاپین (Zyprexa)، پالیپریدون (اینوگا)، پرفنازین، پیماوانسرین (Nuplazid)، کوتیاپین (Seroquel)، ریسپریدون (Risperdal)، تیوریدازین، تری فلوپرازیدون، زیپررازیدون، ) بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (Xanax)، کلردیازپوکساید (Librium)، کلونازپام (Klonopin)، کلورازپات (Gen-Xene، Tranxene)، دیازپام (Diastat، Valium)، استازولام، فلورازپام، لورازپام (Ativan)، اگزازپام، تمازپام (Restoril) و تریازولام (Halcion). داروهای مخدر (مخدر) برای درد و سرفه؛ داروهای تهوع یا بیماری روانی؛ شل کننده های عضلانی؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ یا داروهای آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر متادون را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرند. فلورازپام، لورازپام (آتیوان)، اگزازپام، تمازپام (Restoril) و تریازولام (Halcion)؛ داروهای مخدر (مخدر) برای درد و سرفه؛ داروهای تهوع یا بیماری روانی؛ شل کننده های عضلانی؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ یا داروهای آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر متادون را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرند. فلورازپام، لورازپام (آتیوان)، اگزازپام، تمازپام (Restoril) و تریازولام (Halcion)؛ داروهای مخدر (مخدر) برای درد و سرفه؛ داروهای تهوع یا بیماری روانی؛ شل کننده های عضلانی؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ یا داروهای آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت.

اگر متادون را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرند. و تریازولام (Halcion)؛ داروهای مخدر (مخدر) برای درد و سرفه؛ داروهای تهوع یا بیماری روانی؛ شل کننده های عضلانی؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ یا داروهای آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت.

اگر متادون را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرند. و تریازولام (Halcion)؛ داروهای مخدر (مخدر) برای درد و سرفه؛ داروهای تهوع یا بیماری روانی؛ شل کننده های عضلانی؛ آرام بخش ها؛ قرص های خواب آور؛ یا داروهای آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر متادون را با هر یک از این داروها مصرف می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید: سرگیجه غیر معمول، سبکی سر، خواب آلودگی شدید، تنفس کند یا دشوار، یا عدم پاسخگویی. مطمئن شوید که مراقب یا اعضای خانواده شما می‌دانند کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، می‌توانند با پزشک یا مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرند.

نوشیدن الکل، مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه حاوی الکل، یا استفاده از داروهای خیابانی در طول درمان با متادون، خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی و تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد.

در طول درمان از مصرف الکل، داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه حاوی الکل، یا استفاده از داروهای خیابانی خودداری کنید.

به دیگران اجازه ندهید داروهای شما را مصرف کند. متادون ممکن است به سایر افرادی که داروی شما را مصرف می کنند، به ویژه کودکان، آسیب برساند یا باعث مرگ شود. متادون را در مکانی امن نگهداری کنید تا هیچ کس دیگری نتواند آن را تصادفی یا عمدی مصرف کند. به خصوص مراقب باشید که متادون را از دسترس کودکان دور نگه دارید. تعداد قرص یا مقدار مایع باقیمانده را پیگیری کنید تا از کمبود دارو مطلع شوید. قرص متادون یا محلول خوراکی ناخواسته را طبق دستورالعمل به درستی دور بریزید. (به ذخیره سازی و دفع مراجعه کنید.)

متادون ممکن است باعث طولانی شدن فاصله QT شود (یک مشکل نادر قلبی که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم، غش یا مرگ ناگهانی شود). اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده تان سندرم QT طولانی مدت داشته یا داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. یا اگر ضربان قلب آهسته یا نامنظم داشته اید یا قبلاً داشته اید. سطح پایین پتاسیم یا منیزیم خون یا بیماری قلبی. در صورت مصرف یا قصد مصرف هر یک از داروهای زیر به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید: داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین (Anafranil)، دزیپرامین (Norpramin)، دوکسپین (Silenor)، ایمی پرامین (Tofranil)، نورتریپتیلین (Pamelor) پروتریپتیلین (ویواکتیل) و تریمیپرامین (سورمونتیل)؛ برخی از داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول (Diflucan)، ایتراکونازول (Onmel، Sporanox)، کتوکونازول، و voriconazole (Vfend). دیورتیک ها (“قرص های آب”)؛ اریترومایسین (Eryc، Erythrocin، دیگران)؛ فلودروکورتیزون؛ ملین های خاص؛ داروهایی برای ضربان قلب نامنظم مانند آمیودارون (Nexterone، Pacerone)، دیسوپیرامید (Norpace)، دوفتیلید (Tikosyn)، فلکائینید، ibutilide (Corvert)، پروکائین آمید، و کینیدین (در Nuedexta). نیکاردیپین (کاردن)؛ و ریسپریدون (ریسپردال)؛ و سرترالین (Zoloft). اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید: تپش قلب، سرگیجه، سبکی سر، یا غش.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در دوران بارداری خود به طور منظم متادون مصرف کنید، ممکن است کودک شما پس از تولد علائم ترک اعتیاد تهدید کننده زندگی را تجربه کند. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را تجربه کرد فوراً به پزشک اطلاع دهید: تحریک پذیری، بیش فعالی، خواب غیرطبیعی، گریه بلند، لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن، استفراغ، اسهال یا عدم افزایش وزن.

با پزشک خود در مورد خطرات مصرف متادون برای بیماری خود صحبت کنید.

پزشک یا داروساز شما برگه اطلاعات بیمار سازنده (راهنمای دارویی) را هنگام شروع درمان با متادون و هر بار که نسخه خود را تکمیل می کنید، در صورتی که راهنمای دارویی برای محصول متادونی که مصرف می کنید در دسترس باشد، به شما می دهد. اطلاعات را به دقت بخوانید و اگر سوالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید. همچنین می‌توانید از وب‌سایت سازمان غذا و دارو (FDA) ( http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm085729.htm ) یا وب‌سایت سازنده برای دریافت راهنمای دارو دیدن کنید.

استفاده از متادون برای درمان اعتیاد به مواد افیونی:

اگر به مواد افیونی (مواد مخدر مانند هروئین) معتاد شده اید و متادون مصرف می کنید تا به شما کمک کند مصرف دارو را متوقف کنید یا به مصرف آن ادامه دهید، باید در یک برنامه درمانی ثبت نام کنید. برنامه درمانی باید توسط دولت های ایالتی و فدرال تایید شود و باید بیماران را طبق قوانین خاص فدرال درمان کند. ممکن است مجبور شوید داروهای خود را در مرکز برنامه درمانی تحت نظارت کارکنان برنامه مصرف کنید. اگر در مورد ثبت نام در برنامه یا مصرف یا دریافت داروهای خود سؤالی دارید از پزشک یا کارکنان برنامه درمانی خود بپرسید.

چرا این دارو تجویز می شود؟

متادون برای تسکین درد شدید در افرادی استفاده می شود که انتظار می رود برای مدت طولانی به داروهای مسکن نیاز داشته باشند و نمی توانند با داروهای دیگر درمان شوند. همچنین برای جلوگیری از علائم ترک در بیمارانی که معتاد به مواد افیونی بوده اند و در برنامه های درمانی ثبت نام کرده اند به منظور قطع مصرف یا ادامه ندادن داروها استفاده می شود. متادون در دسته ای از داروها به نام مسکن های مخدر (مخدر) قرار دارد. متادون با تغییر روشی که مغز و سیستم عصبی به درد پاسخ می‌دهند، درد را درمان می‌کند. این دارو با ایجاد اثرات مشابه و جلوگیری از علائم ترک در افرادی که مصرف این داروها را متوقف کرده اند، برای درمان افرادی که به مواد مخدر معتاد بودند، کار می کند.

این دارو چگونه باید استفاده شود؟

متادون به صورت قرص، قرص قابل پخش (قابل حل در مایع)، محلول (مایع) و محلول غلیظ برای مصرف خوراکی عرضه می شود. هنگامی که از متادون برای تسکین درد استفاده می شود، ممکن است هر 8 تا 12 ساعت یکبار مصرف شود. اگر متادون را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی مصرف می کنید، پزشک برنامه دوزی را که برای شما بهترین است را تجویز می کند. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. متادون را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

اگر از قرص های پراکنده استفاده می کنید، قبل از مخلوط کردن قرص در مایع، آن را نجوید یا قورت ندهید. اگر پزشک به شما گفته است که فقط بخشی از قرص را مصرف کنید، قرص را با دقت در خطوطی که در آن علامت گذاری شده است بشکنید. قرص یا تکه ای از قرص را در حداقل 120 میلی لیتر (4 اونس) آب، آب پرتقال، Tang®، طعم مرکبات Kool-Aid® یا نوشیدنی مرکباتی قرار دهید تا حل شود . بلافاصله کل مخلوط را بنوشید. اگر پس از نوشیدن مخلوط، مقداری باقیمانده قرص در فنجان باقی ماند، مقدار کمی مایع به فنجان اضافه کنید و تمام آن را بنوشید.

پزشک ممکن است دوز متادون شما را در طول درمان تغییر دهد. پزشک ممکن است دوز شما را کاهش دهد یا به شما بگوید که با ادامه درمان، متادون را کمتر مصرف کنید. اگر در طول درمان احساس درد کردید، پزشک ممکن است دوز شما را افزایش دهد یا ممکن است یک داروی اضافی برای کنترل درد شما تجویز کند. در مورد احساس خود در طول درمان با متادون با پزشک خود صحبت کنید. دوزهای اضافی متادون را مصرف نکنید یا دوزهای متادون را زودتر از زمان مقرر مصرف نکنید، حتی اگر درد دارید.

بدون مشورت با پزشک مصرف متادون را قطع نکنید. پزشک احتمالاً می خواهد دوز شما را به تدریج کاهش دهد. اگر به طور ناگهانی مصرف متادون را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک مانند بیقراری، اشک چشم، آبریزش بینی، خمیازه کشیدن، تعریق، لرز، درد عضلانی، گشاد شدن مردمک (دایره های سیاه وسط چشم)، تحریک پذیری، اضطراب، کمردرد، درد مفاصل، ضعف، گرفتگی معده، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، حالت تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یا اسهال.

کاربردهای دیگر این دارو

این دارو ممکن است برای مصارف دیگر تجویز شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف متادون،

  • اگر به متادون، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده محصول متادونی که قصد مصرف آن را دارید، حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید یا راهنمای دارو را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.
  • به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتماً داروهای ذکر شده در بخش هشدار مهم و هر یک از موارد زیر را ذکر کنید: آنتی هیستامین ها. بوپرنورفین (Suboxone، در Zubsolv)؛ بوتورفانول؛ کاربامازپین (Cabatrol، Equetro، Tegretol، دیگران)؛ سیکلوبنزاپرین (Amrix)؛ دکسترومتورفان (در بسیاری از داروهای سرفه یافت می شود؛ در Nuedexta)؛ داروهای گلوکوم، بیماری روده تحریک پذیر، بیماری پارکینسون، زخم، و مشکلات ادراری؛ داروهای خاصی برای HIV از جمله abacavir (Ziagen، در Trizivir)، دارونویر (Prezista)، دیدانوزین (Videx)، efavirenz (Sustiva، در Atripla)، لوپیناویر (در Kaletra)، nelfinavir (Viracept)، nevirapine (Viramune)، ریتوناویر (Norvir) ، در Kaletra)، ساکویناویر (Invirase)، استاوودین (Zerit)، تیپراناویر (Aptivus) و زیدوودین (Retrovir، در Combivir)؛ لیتیوم (Lithobid)؛ داروهای سردرد میگرنی مانند آلموتریپتان (Axert)، التریپتان (Relpax)، فرواتریپتان (Frova)، ناراتریپتان (Amerge)، ریزاتریپتان (Maxalt)، سوماتریپتان (Alsuma، Imitrex، در Treximet)، و زولمیتریپتان (Zomig). میرتازاپین (رمرون)؛ نالبوفین؛ نالوکسون (Evzio، Narcan، در Zubsolv)؛ نالترکسون (ReVia، Vivitrol، در Embeda)؛ پنتازوسین (تالوین)؛ فنوباربیتال؛ فنی توئین (Dilantin، Phenytek)؛ ریفامپین (Rifadin، Rimactane، در Rifamate، در Rifater)؛ 5HT و زولمیتریپتان (زومیگ)؛ میرتازاپین (رمرون)؛ نالبوفین؛ نالوکسون (Evzio، Narcan، در Zubsolv)؛ نالترکسون (ReVia، Vivitrol، در Embeda)؛ پنتازوسین (تالوین)؛ فنوباربیتال؛ فنی توئین (Dilantin، Phenytek)؛ ریفامپین (Rifadin، Rimactane، در Rifamate، در Rifater)؛ 5HT و زولمیتریپتان (زومیگ)؛ میرتازاپین (رمرون)؛ نالبوفین؛ نالوکسون (Evzio، Narcan، در Zubsolv)؛ نالترکسون (ReVia، Vivitrol، در Embeda)؛ پنتازوسین (تالوین)؛ فنوباربیتال؛ فنی توئین (Dilantin، Phenytek)؛ ریفامپین (Rifadin، Rimactane، در Rifamate، در Rifater)؛ 5HT3مسدود کننده های سروتونین مانند آلوسترون (Lotronex)، دولاسترون (Anzemet)، گرانیسترون (Kytril)، اندانسترون (Zofran، Zuplenz)، یا پالونوسترون (Aloxi). مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac، Sarafem، در Symbyax)، فلووکسامین (Luvox) و پاروکستین (Brisdelle، Prozac، Pexeva). مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین مانند دسوونلافاکسین (خدزلا، پریستیق)، دولوکستین (سیمبالتا)، میلناسیپران (ساولا)؛ و ونلافاکسین (Effexor)؛ ترامادول (Conzip، Ultram، در Ultracet)؛ و ترازودون (Oleptro). همچنین اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید یا مصرف می‌کنید یا مصرف آنها را در 14 روز گذشته متوقف کرده‌اید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید: مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) از جمله ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل) ، سلژیلین (Eldepryl، Emsam، Zelpar) و tranylcypromine (Parnate). بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با متادون تداخل داشته باشند، بنابراین حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، حتی داروهایی که در این لیست وجود ندارند، مطلع کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.
  • به پزشک خود بگویید که چه محصولات گیاهی مصرف می کنید، به خصوص مخمر سنت جان و تریپتوفان.
  • اگر هر یک از شرایط ذکر شده در بخش هشدار مهم را دارید یا انسداد روده یا ایلئوس فلجی (شرایطی که در آن غذای هضم شده در روده حرکت نمی کند) دارید یا تا به حال داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک به شما بگوید که نباید متادون مصرف کنید.
  • اگر مشکل ادرار دارید یا تا به حال دچار مشکل شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. بزرگ شدن پروستات (یک غده تولید مثل مردانه)؛ بیماری آدیسون (شرایطی که در آن غده فوق کلیوی به اندازه کافی مواد طبیعی خاصی تولید نمی کند)؛ تشنج؛ یا بیماری تیروئید، پانکراس، کیسه صفرا، کبد یا کلیه.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در طول درمان با متادون شیر می دهید، ممکن است کودک شما مقداری متادون را در شیر مادر دریافت کند. برای هر گونه تغییر در رفتار یا تنفس کودک خود، به خصوص زمانی که شروع به مصرف متادون می کنید، از نزدیک مراقب او باشید. اگر کودک شما هر یک از این علائم را داشت، فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید: خواب آلودگی غیرمعمول، مشکل در شیردهی، مشکل در تنفس یا لنگی. زمانی که برای از شیر گرفتن کودک آماده شدید با پزشک کودک خود صحبت کنید. شما باید کودک خود را به تدریج از شیر بگیرید تا کودک شما با قطع مصرف متادون در شیر مادر علائم ترک را نداشته باشد.
  • باید بدانید که این دارو ممکن است باروری را در مردان و زنان کاهش دهد. در مورد خطرات مصرف متادون با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که متادون مصرف می کنید.
  • باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.
  • باید بدانید که وقتی خیلی سریع از حالت دراز کشیده بلند می شوید، متادون ممکن است باعث سرگیجه شود. زمانی که برای اولین بار مصرف متادون را شروع می کنید، این حالت بیشتر است. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از رختخواب بلند شوید و چند دقیقه قبل از ایستادن پاهای خود را روی زمین بگذارید.
  • باید بدانید که متادون ممکن است باعث یبوست شود. با پزشک خود در مورد تغییر رژیم غذایی یا استفاده از سایر داروها برای پیشگیری یا درمان یبوست در حین مصرف متادون صحبت کنید.

چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

در مورد خوردن گریپ فروت و نوشیدن آب گریپ فروت در حین مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

اگر پزشک به شما گفته است که برای درد متادون مصرف کنید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید و سپس برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

اگر برای درمان اعتیاد به مواد افیونی متادون مصرف می کنید، دوز فراموش شده را رها کنید و روز بعد طبق برنامه نوبت بعدی را مصرف کنید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

این دارومی تواند چه عوارض جانبی داشته باشد؟ – این دارو چه عوارض جانبی دارد؟

متادون ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سردرد
  • افزایش وزن
  • دل درد
  • دهان خشک
  • درد زبان
  • گرگرفتگی
  • مشکل در ادرار کردن
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر یا موارد ذکر شده در بخش هشدار مهم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید:

  • تشنج
  • خارش
  • کندوها
  • کهیر
  • تورم چشم ها، صورت، دهان، زبان یا گلو
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • خواب آلودگی شدید
  • بی قراری، توهم (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)، تب، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع، لرز، سفتی یا تکان شدید عضلات، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال
  • حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، ضعف یا سرگیجه
  • ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ
  • قاعدگی نامنظم
  • کاهش میل جنسی

متادون ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر در حین مصرف این دارو مشکل غیرعادی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد نگهداری و دفع این دارو چه چیزهایی باید بدانم؟

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید. شما باید فوراً متادونی را که منسوخ شده است یا دیگر مورد نیاز نیست، از طریق برنامه بازپس گیری دارو دور بریزید. اگر برنامه ای در نزدیکی خود ندارید یا برنامه ای ندارید که بتوانید به سرعت به آن دسترسی داشته باشید، هر قرص یا محلولی متادون را که قدیمی شده یا دیگر مورد نیاز نیست را در توالت بشویید. در مورد دفع صحیح دارو با داروساز خود صحبت کنید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد. http://www.upandaway.org

در صورت اورژانس / مصرف بیش از حد

در صورت مصرف بیش از حد، با خط کمک کنترل مسمومیت به شماره 1-800-222-1222 تماس بگیرید. اطلاعات همچنین به صورت آنلاین در https://www.poisonhelp.org/help موجود است . اگر قربانی سقوط کرده است، تشنج داشته، مشکل تنفسی دارد یا نمی تواند بیدار شود، فورا با اورژانس با 911 تماس بگیرید.

در حین مصرف متادون، باید با پزشک خود در مورد داشتن یک داروی نجات به نام نالوکسان (به عنوان مثال، خانه، اداره) صحبت کنید. نالوکسان برای معکوس کردن اثرات تهدید کننده زندگی ناشی از مصرف بیش از حد مصرف می شود. این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی برای تسکین علائم خطرناک ناشی از سطوح بالای مواد افیونی در خون عمل می کند. همچنین اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که در آن بچه‌های کوچک یا فردی که از داروهای خیابانی یا داروهای تجویزی سوء استفاده کرده است، پزشک شما ممکن است نالوکسان را برای شما تجویز کند. باید مطمئن شوید که شما و اعضای خانواده‌تان، مراقبان یا افرادی که با شما وقت می‌گذرانند، می‌دانید چگونه مصرف بیش از حد دارو را تشخیص دهید، چگونه از نالوکسان استفاده کنید، و تا رسیدن کمک‌های پزشکی اورژانسی چه کاری انجام دهید. پزشک یا داروساز به شما و اعضای خانواده‌تان نحوه استفاده از دارو را نشان می‌دهد. دستورالعمل ها را از داروساز خود بخواهید یا برای دریافت دستورالعمل ها به وب سایت سازنده مراجعه کنید. در صورت بروز علائم مصرف بیش از حد، یکی از دوستان یا اعضای خانواده باید اولین دوز نالوکسان را بدهد، فوراً با 911 تماس بگیرد و تا رسیدن کمک های پزشکی اورژانسی در کنار شما بماند و شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشد. علائم شما ممکن است در عرض چند دقیقه پس از دریافت نالوکسان بازگردد. در صورت بازگشت علائم، فرد باید دوز دیگری از نالوکسان به شما بدهد. در صورت بازگشت علائم قبل از رسیدن کمک پزشکی، ممکن است دوزهای اضافی هر 2 تا 3 دقیقه تجویز شود. علائم شما ممکن است در عرض چند دقیقه پس از دریافت نالوکسان بازگردد. در صورت بازگشت علائم، فرد باید دوز دیگری از نالوکسان به شما بدهد. در صورت بازگشت علائم قبل از رسیدن کمک پزشکی، ممکن است دوزهای اضافی هر 2 تا 3 دقیقه تجویز شود. علائم شما ممکن است در عرض چند دقیقه پس از دریافت نالوکسان بازگردد. در صورت بازگشت علائم، فرد باید دوز دیگری از نالوکسان به شما بدهد. در صورت بازگشت علائم قبل از رسیدن کمک پزشکی، ممکن است دوزهای اضافی هر 2 تا 3 دقیقه تجویز شود.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مردمک های کوچک و دقیق (دایره های سیاه در مرکز چشم)
  • تنفس آهسته یا کم عمق
  • مشکل در تنفس
  • خواب آلودگی
  • خواب آلودگی
  • پوست سرد، لطیف یا آبی
  • قادر به پاسخ دادن یا بیدار شدن نیست
  • عضلات شل

چه اطلاعات دیگری باید بدانم؟

تمام قرارها را با پزشک یا کلینیک خود نگه دارید. پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ شما به متادون تجویز کند.

قبل از انجام هر گونه آزمایش آزمایشگاهی (مخصوصاً آزمایشاتی که متیلن بلو را شامل می شود)، به پزشک و پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که متادون مصرف می کنید.

این نسخه قابل پر کردن مجدد نیست. اگر پس از اتمام مصرف متادون همچنان درد را تجربه می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این دارو را به طور منظم مصرف می کنید، حتماً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا داروی شما تمام نشود.

برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *