عبدالکریم ایادی – راسپوتین دربار پهلوی چگونه محمدرضاشاه را بیمار کرد؟

راسپوتین دربار پهلوی چگونه شاه را بیمار کرد؟
عبدالکریم ایادی
پادشاه محمدرضا پهلوی
جزئیات شخصی
بدنیا آمدن 1907
تهران
فوت کرد 1980
ژنو
ملیت ایرانی
حرفه دکتر
شاه ایران با اسکورت عبدالکریم ایادی (کلاه سیاه، نمای تا حدی توسط شاه مسدود شده است) و ستوان لرد ناتینگهام شایر سر رابرت لیکاک در نیروگاه وست برتون در سال 1965

عبدالکریم ایادی (1907-1980) پزشک شخصی محمدرضا پهلوی شاه ایران در دوران سلطنت وی از 26 سپتامبر 1941 تا 11 فوریه 1979 بود. او از پیروان بهائی بود و در سال 1907 در تهران به دنیا آمد.

منابع

  1. ↑ عباس میلانی (۱۳۸۷). پارسیان برجسته . انتشارات دانشگاه سیراکیوز ص 1058–. شابک978-0-8156-0907-0. … نزدیکی به قدرت قدرت می آورد. در ربع قرن آخر حکومت شاه در ایران، هیچکس به اندازه پزشک شخصی او، دکتر عبدالکریم ایادی، به شاه دسترسی نداشت. او در پس زمینه کمین کرده بود و واضح می ماند …
  2. ↑ ویلیام شوکراس (۱۵ اکتبر ۱۹۸۹). آخرین سواری شاه . سیمون و شوستر. پ. 231. شابک978-0-671-68745-8– از طریق Google Books . شاه با گریت دین خود و پزشک شخصی خود عبدالکریم ایادی بود، مردی کوچک که موهای رنگ شده و لباس نظامی به تن داشت. (ایادی، مانند بسیاری از نزدیک ترین افراد به شاه، مسلمان نبود، بلکه یک بهایی (sic) بود.
  3. ↑ فرح پهلوی (6 آوریل 2005). یک عشق پایدار: زندگی من با شاه – خاطرات . میامکس. شابک978-1-4013-5961-4. با این حال، این مقایسه برای اطمینان دادن به پزشک شوهرم که یک سرباز بود، ژنرال عبدالکریم ایادی کافی نبود. او مدام به من می گفت: «چپ دست بودن ولیعهد خوب نیست. او باید این عادت را از دست بدهد. و پاسخ من این بود..

راسپوتین دربار پهلوی چگونه شاه را بیمار کرد؟

سه یادداشت درباره زندگی عبدالکریم ایادی، دامپزشکی که پزشک مخصوص شاه شد

بهائیسمیران:

حضور گسترده عناصر بهائی در نظام حکومتی و دربار پهلوی از موارد بارز این حکومت به ویژه پهلوی دوم است. محققان همچنان در تلاشند تا پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این ویژگی را برای مردم عزیز ایران بشناسند. یکی از کارگزاران بهائی دربار پهلوی که در مواردی بی نظیر بود دکتر عبدالکریم ایادی بوده است.

1)   ایادی کلید اصلی نفوذ بهائیت در دربار پهلوی:

ایادی همیشه در زندگی خصوصی شاه، همسران و یارانش حضور داشت و با جلب اعتماد شاهزاده خانم برای گزارش دادن به شاه مأمور شد تا از اسرار آگاه شود. در واقع ایادی چشم و گوش شاه در میان یارانش بود. او هر روز به اتاق خواب شاه می رفت و به دلیل ویژگی های رفتاری خاص خود می دانست که چگونه در انجمن ها برای جذب مردم رفتار کند. به همین دلیل شاه و ثریا و بعداً فرح را بازآفرینی می کرد. (افراسیابی، بهرام، همسران شاه، ج 2، ص 230، تهران، انتشارات مهتاب، 1380، چاپ اول ) .

در دوران محمدرضا شاه، او رئیس سازمان بهائیت بود و بهائیت را توسعه داد. او در انتصاب امیرعباس هویدا به نخست وزیری نقش اساسی داشت. او در آن مدت وزیر بهایی را وارد کابینه کرد. او صدها افسر بهائی را وادار به ورود به ارتش کرد. (شهسواری، ثریا، اسناد فعالیت بهائیان در زمان محمدرضا، ص 135، تهران، مرکز اسناد رسمی انقلاب اسلامی، 1387)

2)   ثروت بی حد ایادی:

ایادی از طریق غارت ثروت بی حد و حصری داشت و آن را برای خرید زمین و خانه در سراسر کشور خرج می کرد.

3)   ایادی، جاسوس آمریکا و اسرائیل:

ایادی یکی از افرادی بود که در گسترش روابط سیاسی ایران و اسرائیل نقش اساسی داشت. میر عزری نماینده دولت اسرائیل در ایران بود و نقش اساسی در ایجاد روابط بین سران دو کشور داشت. وی با سران سیاسی و نظامی کشور از جمله سپهبد حاج علی کیا، رئیس سازمان اطلاعات ارتش و دکتر منوچهر اقبال، نخست وزیر و غلام عباس آرام، وزیر امور خارجه و … ارتباط صمیمانه ای داشت. ایادی رئیس ستاد ارتش او موفق شد اعتماد آنها را جلب کند. او توانسته بود بین شاه و مقامات بلندپایه اسرائیل مانند ژنرال هرکای، رئیس ستاد ارتش اسرائیل ملاقات کند. (شهسواری، ثریا، اسناد فعالیتهای بهائیان در دوره محمدرضا شاه، ص. 153، تهران، مرکز انتشارات اسناد رسمی انقلاب اسلامی، 1387.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *