آداب و رسوم انگلیسی

قانون مرسوم رفتار مؤدبانه در جامعه یا در میان اعضای یک حرفه یا گروه خاص». – آداب معاشرت، تعریف فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد.

در حالی که تمایل انگلیسی به آداب و رفتار مناسب اجتماعی در سراسر جهان مشهور است، کلمه آداب که ما اغلب به آن اشاره می کنیم در واقع از etiquette فرانسوی “چسبیدن یا چسبیدن” سرچشمه می گیرد. در واقع، درک مدرن از این کلمه را می‌توان به دربار پادشاه فرانسه لوئی چهاردهم پیوند داد، که از پلاکاردهای کوچکی به نام آداب معاشرت استفاده می‌کرد تا به درباریان «قوانین خانگی» پذیرفته‌شده مانند راه نرفتن در مناطق خاصی از باغ‌های کاخ را یادآوری کند.

هر فرهنگی در طول اعصار با مفهوم آداب معاشرت و تعامل اجتماعی پذیرفته شده تعریف شده است.

با این حال، این بریتانیایی‌ها – و به‌ویژه انگلیسی‌ها – هستند که از لحاظ تاریخی به رفتارهای خوب اهمیت زیادی می‌دهند. چه در ارتباط با گفتار، به موقع بودن، زبان بدن یا غذا خوردن باشد، مودب بودن مهم است.

آداب و رسوم بریتانیایی مودب بودن را در همه حال حکم می کند، به این معنی که یک صف منظم در مغازه یا وسایل حمل و نقل عمومی تشکیل دهید، وقتی کسی راهتان را می بندد ببخشید و بگویید لطفاً و ممنونم برای هر خدماتی که دریافت کرده اید، بی اعتنایی است .

شهرت بریتانیا برای محفوظ بودن خالی از لطف نیست. آشنایی بیش از حد با فضای شخصی یا رفتار یک نه بزرگ است! هنگامی که برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، همیشه دست دادن به در آغوش گرفتن ترجیح داده می شود و بوسه روی گونه فقط برای دوستان نزدیک اختصاص دارد. پرسیدن سؤالات شخصی در مورد حقوق، وضعیت روابط، وزن یا سن (به ویژه در مورد خانم‌های بالغ‌تر) نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

به طور سنتی، یکی از بهترین نمونه های آداب معاشرت بریتانیا، اهمیتی است که به وقت شناسی داده می شود.

دیر رسیدن به یک جلسه کاری، قرار ملاقات پزشکی یا مناسبت های اجتماعی رسمی مانند عروسی، بی ادبی تلقی می شود. به این ترتیب، توصیه می‌شود 5 تا 10 دقیقه زودتر در محل حاضر شوید تا حرفه‌ای، آماده و بدون تکان به نظر برسید تا برای میزبان خود احترام بگذارید. برعکس، اگر خیلی زود به یک مهمانی شام برسید، ممکن است کمی گستاخ به نظر برسد و اگر میزبان هنوز در حال تکمیل آماده سازی خود باشد، فضای شب را خراب کند. به همین دلیل، تماس‌های اعلام‌نشده با خانه اغلب به دلیل خطر ایجاد ناراحتی برای صاحب خانه مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

اگر شما را به یک مهمانی شام انگلیسی دعوت کنند، مرسوم است که یک مهمان شام برای میزبان یا مهماندار هدیه ای مانند یک بطری سرکه، یک دسته گل یا شکلات بیاورد. رفتار خوب روی میز ضروری است (مخصوصا اگر می خواهید دوباره دعوت شوید!) و مگر اینکه در یک باربیکیو یا یک بوفه غیررسمی شرکت می کنید، استفاده از انگشتان به جای کارد و چنگال برای غذا خوردن ناپسند است. کارد و چنگال نیز باید به درستی نگه داشته شود، یعنی چاقو در دست راست و چنگال در دست چپ با شاخک ها به سمت پایین باشد و غذا با چاقو به پشت چنگال فشار داده شود نه اینکه با چاقو چنگال زده شود. در یک مهمانی شام رسمی، زمانی که ظروف متعددی در محل شما وجود دارد، مرسوم است که از ظروف بیرون شروع کنید و با هر غذا به سمت داخل بروید.

به عنوان مهمان مؤدبانه است که منتظر بمانید تا همه حاضران در میز سرو شوند و میزبان شما شروع به خوردن کند یا به شما بگوید که باید این کار را انجام دهید. هنگامی که غذا شروع شد، بی ادبی است که غذای دیگری مانند چاشنی یا بشقاب غذا را در ظرف غذای شخص دیگری دراز کنید. با ملاحظه تر است که بخواهید مورد را به شما منتقل کند. تکیه دادن آرنج ها به میز در حین غذا خوردن نیز بی ادبی محسوب می شود.

چروکیدن یا ایجاد صداهای بلند دیگر در حین غذا خوردن کاملاً ناپسند است. مانند خمیازه کشیدن یا سرفه، جویدن دهان باز یا صحبت کردن در زمانی که هنوز غذا در دهان شما وجود دارد بسیار بی ادبانه تلقی می شود. این اقدامات حاکی از آن است که یک فرد به اخلاق حسنه تربیت نشده است، انتقادی که نه تنها به مجرم بلکه به خانواده او نیز وارد می شود!

کلاسهای اجتماعی

قوانین آداب معاشرت معمولاً نانوشته هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، اگرچه در گذشته برای خانم‌های جوان معمول بود که در یک مدرسه تمام شده شرکت می‌کردند تا از رفتارشان مطمئن شوند. ویژگی ای که به ویژه در تامین یک شوهر مناسب احساس می شد!

در حالی که امروزه رفتار و آداب خوب به عنوان نشانه احترام به حساب می آید، به ویژه برای افراد ارشد (در هر سن یا موقعیت)، در انگلستان ویکتوریایی ، زمانی که سیستم طبقاتی زنده و پابرجا بود، آداب معاشرت اغلب به عنوان یک سلاح اجتماعی در جهت منافع مورد استفاده قرار می گرفت. پیشرفت یا طرد اجتماعی

سیر تکاملی آداب معاشرت

اخیراً، افزایش چندفرهنگی، اقتصاد در حال تغییر و معرفی قوانین برابری اجتماعی و جنسیتی، همگی نقش مهمی در دور شدن بریتانیا از سیستم طبقاتی سفت و سخت قدیم خود داشته اند و بنابراین نگرش غیررسمی تری نسبت به آداب معاشرت به وجود آمده است. با این حال، امروزه – مانند بقیه جهان – بریتانیا تحت تأثیر اهمیت آداب معاشرت شرکتی قرار گرفته است، با تغییر تمرکز از محیط اجتماعی یا خانگی به تأکید بر آداب و پروتکل تجاری. با توجه به اینکه کل مفهوم آداب معاشرت به فرهنگ وابسته است، برای موفقیت یک کسب و کار در سطح بین المللی مهم است که بدانیم آنچه در یک جامعه به عنوان رفتار خوب در نظر گرفته می شود ممکن است برای جامعه دیگر بی ادب باشد. به عنوان مثال، ژست «خوب» – که با اتصال انگشت شست و سبابه در یک دایره و صاف نگه داشتن انگشتان دیگر انجام می شود، در بریتانیا و آمریکای شمالی به عنوان علامتی برای سؤال یا تأیید اینکه یک فرد خوب یا سالم است، شناخته می شود. با این حال در بخش‌هایی از جنوب اروپا و آمریکای جنوبی این یک ژست توهین‌آمیز است.

بنابراین آداب تجارت به مجموعه‌ای از قوانین رفتاری مکتوب و نانوشته تبدیل شده است که باعث می‌شود تعاملات اجتماعی راحت‌تر انجام شود، چه در حین تعامل با یک همکار و چه در تماس با همکاران خارجی یا بین‌المللی.

در واقع، افزایش کسب‌وکار آنلاین و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی حتی شاهد ایجاد یک «جامعه آنلاین» در سراسر جهان بوده است، که قوانین رفتاری خاص خود را که معمولاً به عنوان Netiquette یا آداب شبکه نامیده می‌شود، ضروری می‌سازد. این قوانین در مورد پروتکل برای ارتباطاتی مانند ایمیل، انجمن ها و وبلاگ ها به طور مداوم در حال توسعه مجدد اینترنت هستند. بنابراین، در حالی که رفتارهای پذیرفته شده سنتی قدیم ممکن است تأثیری را که قبلا داشته اند نداشته باشند، می توان استدلال کرد که آداب معاشرت در جامعه گسترده امروزی به همان اندازه که همیشه مهم بوده است، حیاتی است.